Challenges and innovations in teaching chemistry in the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14639Keywords:
Amazon, Education, Chemistry educationAbstract
This study provides an in-depth analysis of Chemistry education in the Amazon region, focusing on the period 2013-2023. Through a literature review, we examine the teaching strategies used, the challenges faced, and future possibilities to optimize Chemistry learning in this region. For this purpose, we used relevant academic databases, such as PubMed, Scopus, and Web of Science, as well as repositories from higher education institutions, such as the Federal University of Amazonas (UFAM), the Federal University of Pará (UFPA), the Federal University of Western Pará (UFOPA), the São Paulo State University (UNESP), and the journals REAMEC and Areté. The results indicate an urgent need to adapt teaching to the regional context, highlighting gaps such as the scarcity of laboratory resources and the difficulties in integrating traditional knowledge with modern science. In addition, there are social and economic difficulties that impose obstacles for both teachers and students. However, relevant opportunities were found for the advancement of Chemistry teaching, such as the valorization of continuing education for educators and the implementation of innovative pedagogical methodologies that relate science to local experiences in the Amazon.
Downloads
References
COSTA, Mauro; AZEVEDO, Rosa; DEL PINO, José. TEMAS GERADORES NO ENSINO DE QUÍMICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS/Generators themes in chemistry teaching in adult education. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 9, n. 19, p. 147-161, 2017.
DE ASSIS JUNIOR, Pedro Campelo; ELEUTÉRIO, Célia Maria Serrão; DE SOUZA, Renato Henriques. Cultura da mandioca: contribuições para o redesenho da formação de professores de química na Amazônia. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. e23054-e23054, 2023.
DINIZ, Marcelo Bentes et al. Região amazônica: biodiversidade e possibilidades de transformação industrial. Cadernos CEPEC, v. 6, n. 1-6, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Atlas. 2002
FREITAS, Leiliane de Almeida; MONTEIRO, Ercila Pinto. Estágio supervisionado: compartilhando as experiências e os desafios para o ensino de Química no Amazonas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 33, p. 183-200, 2019.
GOMES, Milena Vieira; LUZ, Fernando Albuquerque; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima. O ensino de química e a contextualização amazônica nos livros didáticos do ensino médio. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26391-e26391, 2021.
GRISOTTI, Márcia; MORAN, Emilio Federico. Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica. Civitas-Revista de Ciências Sociais, v. 20, p. 1-4, 2020.
MONTEIRO, Ercila Pinto. Educação científica intercultural: contribuições para o ensino de química nas escolas indígenas Ticuna do Alto Solimões-AM. 2018. 278 f. 2018. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) –Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/157462. Acesso em: 20 jun. 2024
MONTEIRO, Ercila Pinto; COUTO, Andréia Cardoso. O ensino de química sob a perspectiva intercultural: a borracha na Amazônia. Revista Valore, v. 6, p. 574-587, 2021.
MONTEIRO, Ercila Pinto; ZULIANI, Silvia Regina Quijadas Aro. A abordagem intercultural nas escolas indígenas Tikuna do Amazonas: o ensino de química. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.
MOREIRA, Rosangela Lobo; MONTEIRO, Ercila Pinto. Educação Intercultural no ensino de Química: o ciclo da água na Amazônia. Revista Valore, v. 6, p. 1626-1635, 2021.
OLIVEIRA, Geslaine Guedes de. Analisando o ensino de química: uma amostra da visão docente sobre o ensino de química nas escolas públicas estaduais do município de Ariquemes-RO. 2017. Monografia (Licenciatura em Química) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente – FAEMA, Ariquemes-RO, 2017. Disponível em: http://repositorio.faema.edu.br:8000/jspui/handle/123456789/1307. Acesso em: 30 abril 2024
PENAFORTE, Gilmarxe Santana; DOS SANTOS, Vandreza Souza. O ensino de química por meio de atividades experimentais: aplicação de um novo indicador natural de pH como alternativa no processo de construção do conhecimento no ensino de ácidos e bases. Educamazônia, v. 13, n. 2, p. 8-21, 2014.
PIEDADE, Claudenor de Souza et al. Perspectivas inovadoras no processo ensino-aprendizagem em química no instituto de educação do Amazonas-IEA, na cidade de Manaus. In: Anais do V Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Manaus: Editora Realize, 2015.
REGIANI, Anelise Maria; DI DEUS, Eduardo. A cultura na química e a química da cultura: contextualizando o ensino de ciências na Amazônia acreana. Enseñanza de las ciências: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 2963-2966, 2013.
SILVA, Agmar José de Jesus et al. Tempos de pandemia: efeitos do ensino remoto nas aulas de química do ensino médio em uma Escola Pública de Benjamin Constant, Amazonas, Brasil. Journal of Education Science and Health, v. 1, n. 3, 2021.
SILVA, Mayda Freitas da; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima. Um panorama sobre a aprendizagem em Química no interior do Amazonas. Educación química, v. 32, n. 2, p. 120-131, 2021.
SOARES, Jõao Gabriel, SALGUEIRO, Letícia. LEÃO, Dayanne; FEITOSA, Regina; Mueller,Leticia. O Ensino de Química na Amazônia: Desafios e Possibilidades. Revista Química Nova Escola, v. 5, n 8, 2016.
SOUSA, Márcio de. História da Amazônia: do período pré-colombiano aos desafios do século 21. Rio de Janeiro: Record, 2019.
WU, Shu-Hao et al. Research trends in technology-enhanced chemistry learning: A review of comparative research from 2010 to 2019. Journal of Science Education and Technology, v. 30, p. 496-510, 2021.
YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; SILVA, Gerlane Martins. Perspectivas sobre o Ensino e Aprendizagem em Química no Interior do Amazonas. Revista Debates em Ensino de Química, v. 8, n. 3, p. 231-248, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ronaldo dos Santos Leonel, Jacirene Vasconcelos de Albuquerque, Lucicléia Pereira da Silva, Everton Bedin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














