Challenges and innovations in teaching chemistry in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14639

Keywords:

Amazon, Education, Chemistry education

Abstract

This study provides an in-depth analysis of Chemistry education in the Amazon region, focusing on the period 2013-2023. Through a literature review, we examine the teaching strategies used, the challenges faced, and future possibilities to optimize Chemistry learning in this region. For this purpose, we used relevant academic databases, such as PubMed, Scopus, and Web of Science, as well as repositories from higher education institutions, such as the Federal University of Amazonas (UFAM), the Federal University of Pará (UFPA), the Federal University of Western Pará (UFOPA), the São Paulo State University (UNESP), and the journals REAMEC and Areté. The results indicate an urgent need to adapt teaching to the regional context, highlighting gaps such as the scarcity of laboratory resources and the difficulties in integrating traditional knowledge with modern science. In addition, there are social and economic difficulties that impose obstacles for both teachers and students. However, relevant opportunities were found for the advancement of Chemistry teaching, such as the valorization of continuing education for educators and the implementation of innovative pedagogical methodologies that relate science to local experiences in the Amazon.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

    Doutorando em EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E EM MATEMÁTICA (PPGECM - UFPR).Mestre em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA - UEPA). Graduado em Biologia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2010). Graduado em Educação do Campo com Habilitação Especifica em Ciências da Natureza e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA/ CAMPUS ALTAMIRA (2015).Professor Efetivo da Educação Básica na Rede Municipal de Ensino em Altamira -Pará.

  • Jacirene Vasconcelos de Albuquerque, UEPA

    Docente e pesquisadora da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculada ao Departamento de Educação Geral (DEDG) e ao Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA). Doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT/UFPA/UEA/REAMEC), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA), Especialização em Currículo e Avaliação na Educação Básica e Licenciatura em Pedagogia (UEPA). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Pedagogia em Movimento (GEPPEM) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação e Ensino de Ciências em Contextos Amazônicos (GEPEECA).

  • Lucicléia Pereira da Silva, UEPA

    Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Pará (2003), é mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela UFPA (2005) e Doutora em Ciências Ambientais pela Universidade Federal de Goiás (2016). Professora Adjunto I da Universidade do Estado do Pará e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (PPGEECA/UEPA).

  • Everton Bedin

    Graduado em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2009). Especialista em Tecnologia de Informação e Comunicação na Educação - TICEDU - pela Universidade Federal de Rio Grande - FURG (2014), Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2018). Mestre em Educação em Química pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU (2012). Doutor e Pós-Doutor em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). Atualmente é professor permanente no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e nos Programas de Pós-graduação em Educação em Ciências e em Matemática (PPGECM), onde atuou como Vice-Coordenador (01/2022 - 08/2023) e Coordenador (09/2023 - 01/2026), e no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI).

References

COSTA, Mauro; AZEVEDO, Rosa; DEL PINO, José. TEMAS GERADORES NO ENSINO DE QUÍMICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS/Generators themes in chemistry teaching in adult education. Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 9, n. 19, p. 147-161, 2017.

DE ASSIS JUNIOR, Pedro Campelo; ELEUTÉRIO, Célia Maria Serrão; DE SOUZA, Renato Henriques. Cultura da mandioca: contribuições para o redesenho da formação de professores de química na Amazônia. REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 11, n. 1, p. e23054-e23054, 2023.

DINIZ, Marcelo Bentes et al. Região amazônica: biodiversidade e possibilidades de transformação industrial. Cadernos CEPEC, v. 6, n. 1-6, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. Atlas. 2002

FREITAS, Leiliane de Almeida; MONTEIRO, Ercila Pinto. Estágio supervisionado: compartilhando as experiências e os desafios para o ensino de Química no Amazonas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 15, n. 33, p. 183-200, 2019.

GOMES, Milena Vieira; LUZ, Fernando Albuquerque; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima. O ensino de química e a contextualização amazônica nos livros didáticos do ensino médio. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 6, p. e26391-e26391, 2021.

GRISOTTI, Márcia; MORAN, Emilio Federico. Os novos desafios do desenvolvimento na região amazônica. Civitas-Revista de Ciências Sociais, v. 20, p. 1-4, 2020.

MONTEIRO, Ercila Pinto. Educação científica intercultural: contribuições para o ensino de química nas escolas indígenas Ticuna do Alto Solimões-AM. 2018. 278 f. 2018. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) –Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/157462. Acesso em: 20 jun. 2024

MONTEIRO, Ercila Pinto; COUTO, Andréia Cardoso. O ensino de química sob a perspectiva intercultural: a borracha na Amazônia. Revista Valore, v. 6, p. 574-587, 2021.

MONTEIRO, Ercila Pinto; ZULIANI, Silvia Regina Quijadas Aro. A abordagem intercultural nas escolas indígenas Tikuna do Amazonas: o ensino de química. Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020.

MOREIRA, Rosangela Lobo; MONTEIRO, Ercila Pinto. Educação Intercultural no ensino de Química: o ciclo da água na Amazônia. Revista Valore, v. 6, p. 1626-1635, 2021.

OLIVEIRA, Geslaine Guedes de. Analisando o ensino de química: uma amostra da visão docente sobre o ensino de química nas escolas públicas estaduais do município de Ariquemes-RO. 2017. Monografia (Licenciatura em Química) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente – FAEMA, Ariquemes-RO, 2017. Disponível em: http://repositorio.faema.edu.br:8000/jspui/handle/123456789/1307. Acesso em: 30 abril 2024

PENAFORTE, Gilmarxe Santana; DOS SANTOS, Vandreza Souza. O ensino de química por meio de atividades experimentais: aplicação de um novo indicador natural de pH como alternativa no processo de construção do conhecimento no ensino de ácidos e bases. Educamazônia, v. 13, n. 2, p. 8-21, 2014.

PIEDADE, Claudenor de Souza et al. Perspectivas inovadoras no processo ensino-aprendizagem em química no instituto de educação do Amazonas-IEA, na cidade de Manaus. In: Anais do V Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Manaus: Editora Realize, 2015.

REGIANI, Anelise Maria; DI DEUS, Eduardo. A cultura na química e a química da cultura: contextualizando o ensino de ciências na Amazônia acreana. Enseñanza de las ciências: revista de investigación y experiencias didácticas, n. Extra, p. 2963-2966, 2013.

SILVA, Agmar José de Jesus et al. Tempos de pandemia: efeitos do ensino remoto nas aulas de química do ensino médio em uma Escola Pública de Benjamin Constant, Amazonas, Brasil. Journal of Education Science and Health, v. 1, n. 3, 2021.

SILVA, Mayda Freitas da; YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima. Um panorama sobre a aprendizagem em Química no interior do Amazonas. Educación química, v. 32, n. 2, p. 120-131, 2021.

SOARES, Jõao Gabriel, SALGUEIRO, Letícia. LEÃO, Dayanne; FEITOSA, Regina; Mueller,Leticia. O Ensino de Química na Amazônia: Desafios e Possibilidades. Revista Química Nova Escola, v. 5, n 8, 2016.

SOUSA, Márcio de. História da Amazônia: do período pré-colombiano aos desafios do século 21. Rio de Janeiro: Record, 2019.

WU, Shu-Hao et al. Research trends in technology-enhanced chemistry learning: A review of comparative research from 2010 to 2019. Journal of Science Education and Technology, v. 30, p. 496-510, 2021.

YAMAGUCHI, Klenicy Kazumy de Lima; SILVA, Gerlane Martins. Perspectivas sobre o Ensino e Aprendizagem em Química no Interior do Amazonas. Revista Debates em Ensino de Química, v. 8, n. 3, p. 231-248, 2022.

Published

04-06-2025

How to Cite

LEONEL, Ronaldo dos Santos; ALBUQUERQUE, Jacirene Vasconcelos de; SILVA, Lucicléia Pereira da; BEDIN, Everton. Challenges and innovations in teaching chemistry in the Amazon. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14639, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14639. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14639. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)