From intergenerational knowledge to scientific knowledge: teaching organic chemistry from the tea theme in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n1.13481

Keywords:

Chemistry teaching, Basic education, Teas, Teaching Mediation

Abstract

This research aimed to develop and apply a Didactic Sequence (SD), aiming to provide opportunities for the teaching-learning process of the Organic Functions content linked to the theme of teas with a class of students enrolled in the 3rd Series of High School. To achieve the proposed objective, field research was chosen, with a qualitative approach. The SD was carried out in March 2023 in the municipality of Soledade-PB. The target audience for this study was an elderly woman and a 3rd grade high school class made up of 27 students. All residents in the city of Soledade-PB. The data collection instrument started from the application of a questionnaire, which was composed of 2 open questions, related to the SD applied. To analyze the questionnaires, the answers provided to the data collection instrument were interpreted, as well as faithful transcriptions of the statements made by the research participants. Figures were also used to systematize the results obtained. Given the experiences with the preparation of this research, we observed that the contributions were numerous, firstly, by providing opportunities to work with teaching methodologies that involve students in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jacqueline Pereira Gomes, Universidade Estadual da Paraíba

    Doutoranda em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN/UEPB). Mestra em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM/UEPB) na linha de pesquisa: Metodologia, Didática e Formação do Professor no Ensino de Ciências e Educação Matemática. Especialista em Ensino de Química pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Graduada em Licenciatura em Química pela UEPB. Pesquisadora em abordagens metodológicas para o ensino de química com ênfase em questões socioculturais no Grupo de Pesquisa em Metodologias para a Educação Química (GPMEQ/UEPB).

  • Anne Fabelly Ramalho Cezário, Universidade Estadual da Paraíba

    Graduada em Licenciatura de Química pela Universidade Federal de Campina Grande. Mestre em Ensino pelo Programa de Pós -Graduação em Ensino - PPGE/UERN. Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática, pela Rede Nordeste em Ensino (RENOEN), na Linha de Pesquisa: Práticas Pedagógicas no Ensino de Ciências e Matemática. Membro do Grupo de Pesquisa em Metodologias para a Educação Química (GPMEQ/PPGECEM - UEPB).Tem interesse em Tecnologias Digitais de Aprendizagem com ênfase nos Objetos Virtuais de Aprendizagem.

  • Geraldo Damião de Medeiros, Universidade Estadual da Paraíba

    Possui graduação em Licenciatura Plena em Quimica pela Universidade Estadual da Paraíba (2004). Especialização em ensino de química pelo instituto Cândido Mendes (2017). Mestre em ensino de ciências e educação matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (2020), membro do grupo de pesquisa GPMEQ, Atualmente é professor de química na educação básica no Estado da Paraíba, professor de química na educação básica no Estado do Rio Grande do Norte e supervisor acadêmico do programa médiotec polo Patos, PB na Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Padre Jerônimo Lauwen.

Published

05-06-2024

How to Cite

GOMES, Jacqueline Pereira; CEZÁRIO, Anne Fabelly Ramalho; MEDEIROS, Geraldo Damião de; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira. From intergenerational knowledge to scientific knowledge: teaching organic chemistry from the tea theme in high school. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 7, n. 1, p. 21–40, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n1.13481. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13481. Acesso em: 10 mar. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>