Content Teaching Proposal Study of Solutions from the Environmental Pollution Theme with High School Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12941

Keywords:

Chemical Education, Environmental Education, High School

Abstract

This work aimed to contextualize the content Study of Solutions from the generating theme Environmental Pollution with the insertion of the concepts of Chemical Oxygen Demand (COD) and Biochemical Oxygen Demand (BOD), to assist in the teaching and learning process, enabling students to interpret and give an opinion about a certain polluted water, based on the scientific concepts of Chemistry taught in the classroom. It was qualitative research. It was developed with a class of the 2nd year of high school. For this, a teaching proposal was organized on the content Study of Solutions from the generating theme Environmental Pollution. The data collection instrument started with the application of 2 questionnaires. The first contained 5 questions of which 3 were objective and 2 were subjective about the Solutions content. The second questionnaire contained 2 subjective questions about the teaching proposal applied. For the investigation of the questionnaires, content analysis was used according to Bardin (2011). In view of the above results, it was found that it is up to the teacher that it is necessary to carry out classes that enable the students to learn to develop a critical view of environmental aspects, so that they experience other possibilities of learning Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jacqueline Pereira Gomes, UEPB

    Jacqueline Pereira Gomes, recebeu a sua formação na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), no Curso de Licenciatura em Química. No ano de 2021 defendeu a sua Dissertação, a qual foi aprovada com distinção, recebendo assim, a titulação de mestra no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM/UEPB) na linha de pesquisa Metodologia, Didática e Formação do Professor no Ensino de Ciências e Educação Matemática, sob orientação do professor Francisco Ferreira Dantas Filho. Atualmente é aluna regular do Doutorado Profissional no PPGECEM/UEPB, e também faz parte do Grupo de Pesquisa em Metodologias para a Educação em Química (GPMEQ/UEPB). (Texto informado pelo autor)

  • Francisco Ferreira Dantas Filho, Universidade Estadual da Paraíba - UEPB

    Francisco Ferreira Dantas Filho, é Professor no Departamento de Química da Universidade Estadual da Paraíba (DQ-UEPB, Campina Grande-PB) desde 2011 (nível atual Doutor D).. Recebeu a sua formação na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), no Curso de Licenciatura em Química, Pós - Graduação em Estudos Políticos e Estratégicos (ADESG), Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Doutorado em Engenharia de Processos (UFCG). Atualmente é professor adjunto no Departamento de Química da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) Campus I, atuando nas áreas de Ensino de Química e Química, desenvolvendo pesquisa nas linhas de ensino e aprendizagem em Química, Biomassa, biodiesel, bio-óleo e bioálcool. É vinculado ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECEM/UEPB). Líder do Grupo de Pesquisa em Metodologias para a Educação em Química (GPMEQ/UEPB). Coordenador da Olimpíada Paraibana de Química (OPBQ) vinculado ao Programa Nacional Olimpíadas de Química (PNOQ) e do projeto Ações Construtivas para o Conhecimento em Química nas Escolas Públicas da Paraíba (CAPES). Integrante do projeto internacional "Universidades inclusivas: competencias clave de la comunidad universitaria para el desarrollo de la ciudadanía activa - SOLIDARIS. http://orcid.org/0000-0003-4151-545X

Published

21-12-2022

Issue

Section

Propostas Didáticas

How to Cite

GOMES, Jacqueline Pereira; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira. Content Teaching Proposal Study of Solutions from the Environmental Pollution Theme with High School Students. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 5, n. 4, p. 336–356, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n4.12941. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12941. Acesso em: 10 mar. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>