Produção artesanal de vinagre a partir do bagaço da cana-de-açúcar para abordagem dos conceitos científicos de Química

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14542

Keywords:

Experimentation, Chemistry Teaching, Basic Education

Abstract

This study is an excerpt from the first author's master's dissertation, which belongs to the Postgraduate Program in Science Teaching and Mathematics Education (PPGECEM/UEPB), in partnership with the Research Group on Methodologies for Chemical Education (GPMEQ/UEPB). The objective of this study was to analyze the possible contributions of a Didactic Sequence (DS) based on popular knowledge and investigative experimentation for the construction of chemical knowledge linked to the theme of artisanal production of vinegar from sugarcane bagasse. It is a qualitative study, and its target audience was 25 students from a 3rd grade high school class, belonging to a public school in the state network of the city of Machados-PE. To this end, a DS was developed and applied to teach organic chemistry concepts with the theme of artisanal production of vinegar from sugarcane bagasse. The data collection instrument consisted of two questionnaires, the first questionnaire consisting of three open-ended questions about the students' prior conceptions, while the second questionnaire consisting of two open-ended questions about the students' satisfaction with the applied SD. Data analysis was performed based on Bardin's content analysis. According to the results obtained, the SD developed provided students with an opportunity to understand the importance of linking scientific concepts of chemistry to the vinegar production process and enabled them to manufacture vinegar dispensers for the production of vinegar for domestic use or for profit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Agnaldo Robson da Silva, UEPB

    Graduado em Licenciatura Química pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Pós- Graduação em Gestão da Educação Municipal pela Universidade Federal da Paraíba(UFPB). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM / UEPB). Tem experiência na área de Educação, com ênfase no Ensino de Química.

  • Francisco Ferreira Dantas Filho, UEPB

    Francisco Ferreira Dantas Filho, é Professor no Departamento de Química da Universidade Estadual da Paraíba (DQ-UEPB, Campina Grande-PB) desde 2011 (nível atual Associado A). Recebeu a sua formação na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), no Curso de Licenciatura em Química, Pós - Graduação em Estudos Políticos e Estratégicos (ADESG), Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Doutorado em Engenharia de Processos (UFCG). Atualmente é professor Associado B no Departamento de Química da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) Campus I, atuando nas áreas de Ensino de Química e Química, desenvolvendo pesquisa nas linhas de ensino e aprendizagem em Química, Biomassa, biodiesel, bio-óleo e bioálcool. É vinculado ao Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECEM/UEPB). Líder do Grupo de Pesquisa em Metodologias para a Educação em Química (GPMEQ/UEPB). Coordenador da Olimpíada Paraibana de Química (OPBQ) vinculado ao Programa Nacional Olimpíadas de Química (PNOQ) e do projeto Ações Construtivas para o Conhecimento em Química nas Escolas Públicas da Paraíba (CAPES). Integrante do projeto internacional "Universidades inclusivas: competencias clave de la comunidad universitaria para el desarrollo de la ciudadanía activa - SOLIDARIS.

Published

03-06-2025

How to Cite

DA SILVA, Agnaldo Robson; GOMES, Jacqueline Pereira; DANTAS FILHO, Francisco Ferreira. Produção artesanal de vinagre a partir do bagaço da cana-de-açúcar para abordagem dos conceitos científicos de Química. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14542, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14542. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14542. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>