Metodologia dicumba como recurso à aprendizagem significativa
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13015Keywords:
Dicumba, Aprendizagem Significativa, Ensino de QuímicaAbstract
Meaningful Learning (ML), defined by David Ausubel, is a process based on relationships between pre-established knowledge - existing in the cognitive structure of the individual - and new knowledge. Based on this idea, this article aims to classify the possible levels of ML achieved by seven students from a state school in Curitiba/PR, that were part of an activity elaborated in the light of the Dicumba methodology. The qualitative research was carried out in a third-year high school class, by three undergraduate students in Chemistry, participants of the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). Data analysis took place through the material produced by the students during the fourth stage of the methodology, in which the subjects answered questions elaborated by the students, being the ML was divided into three levels: inferior, moderate and advanced. In the end, it was possible to verify that the majority of students reached, within the established standards, a moderate ML, this is due to factors external to the methodology (such as lack of interest and classes remotely), since Dicumba has mechanisms to act as potentially significant material and, consequently, to develop ML.
Downloads
References
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, v. 1, 2003.
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães de. Metodologias ativas de aprendizagem na educação profissional e tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013. https://doi.org/10.26849/bts.v39i2.349
BEDIN, Everton. Do algodão doce à bomba atômica: avaliações e aspirações do aprender pela pesquisa no ensino de Química. Debates em Educação, v. 12, n. 27, p. 236-253, 2020. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n27p236-253
BEDIN, Everton. Dicumba e a Alfabetização Científica no Ensino de Ciências. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 38, p. 192-208, 2021. Disponível em: <https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2927>. Acesso em: 20 nov. 2021.
BEDIN, Everton. Como Ensinar Química?. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, 2021. https://doi.org/10.7213/1981-416X.21.069.AO09
BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. A metodologia Dicumba como uma tempestade de possibilidades para o desenvolvimento do ensino de Química. Revista Brasileira De Ensino De Ciências E Matemática, v. 1, n. 1, 2018. https://doi.org/10.5335/rbecm.v1i1.8479
BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. Das Incertezas às Certezas da Pesquisa não Arbitrária em Sala De Aula Via Metodologia Dicumba. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 3, p. 1358-1378, 2019. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v19.n3.32
BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. La movilización de competencias y el desarrollo cognitivo universal-bilateral del aprendizaje en la enseñanza de las ciências. Revista Paradigma. (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), n. XLI, p. 360-383, 2020a. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.0.p360-383.id804
BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. A metodologia Dicumba e o Aprender pela Pesquisa Centrada no Aluno no Ensino de Química: narrativas discentes na Educação Básica. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 3, p. 3-24, 2020b. https://doi.org/10.36661/25954520.2020v3i3.11774
BELFOR, Jiulyanne Andrade; SENA, Iuri Silva; SILVA, Dyone Karla Barbosa da; LOPES, Bruno Rafael da Silva; JUNIOR, Mário Koga; SANTOS, Bráulio Érison França dos. Competências pedagógicas docentes sob a percepção de alunos de medicina de universidade da Amazônia brasileira. Ciência & saúde coletiva, v. 23, p. 73-82, 2018. https://doi.org/10.1590/1413-81232018231.21342017
CARLOS, Lígia Cardoso; DE AZAMBUJA PEREIRA, Dirlei. Formação de professoras em serviço no sul do Rio Grande do Sul: considerações sobre a pesquisa como princípio pedagógico. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 3, p. 159 a 173-159 a 173, 2020. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i3.11783
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GRAEF, Aline Cristina; RICHTER, Jaqueline. Pesquisa em sala de aula: As profissões sonhadas pelos alunos dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Insignare ScientiaRIS, v. 3, n. 3, p. 84-100, 2020. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i3.11779
KOEPPE, Cleise Helen Botelho; RIBEIRO, Marcus Eduardo Maciel; CALABRÓ, Luciana. Por um Ensino investigativo: concepções docentes acerca da pesquisa como atitude e como estratégia pedagógica. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 3, p. 64-83, 2020. https://doi.org/10.36661/2595-4520.2020v3i3.11776
MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de aprendizagem. São Paulo: Editora pedagógica e universitária, 1999.
MOREIRA, Marco Antônio. O que é afinal Aprendizagem Significativa? Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23 de abril de 2010. Disponível em: <http://moreira.if.ufrgs.br/oqueeafinal.pdf>. Acessado em: 13 nov. 2021.
NETO, José Augusto da Silva Pontes. Teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Série-Estudos-Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 2006.
PECOTCHE, Carlos Bernardo González. Logosofia: ciência e método. São Paulo: Ed, 2004.
RANGEL, Fabiano Zolin; BEDIN, Everton; DEL PINO, José Claudio. Dicumba -uma metodologia para o Ensino de Química: avaliação, tendência e perspectiva. In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XIIENPEC, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN. 2019.Disponível em: <https://abrapecnet.org.br/enpec/xiienpec/anais/resumos/1/R0598-1.pdf>. Acesso em: 15 nov. 2021.
SILBERMAN, Mel. Active learning: 101 strategies do teach any subject. Massachusetts: Ed. Allyn and Bacon, 1996.