Momentos de interlocução e aprendizagem entre pares: formação de professores em tempos de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13006Keywords:
BNCC, Pandemia, Ensino RemotoAbstract
This text discusses the changes that were necessary to continue the development of the Extension Project: "Teaching Knowledge and Doings: Rounds of conversation in a collective training process" during the pandemic that started in 2020, which required the social distance established by the sanitary protocols for the non-dissemination of Sars-Cov-2, the virus that causes Covid-19. The changes in the training process were anchored in research carried out with Basic Education teachers, especially aiming to understand the limitations and difficulties found in developing their activities through Emergency Remote Teaching (ERE). As a result of the research, 4 categories emerged: (1) Unavailability of resources to carry out experimental activities; (2) Disconnection between the students' context and the concepts to be worked on/mediated; (3) The curriculum organization proposed by the educational institution; (4) Construction of teaching materials for teaching Science. Considering these categories, training seminars were organized in order to focus on the main problems pointed out by the surveyed professors for their work in the ERE, debating the difficulties and limitations, as well as seeking solutions through dialogue and interaction between peers. This process proved to be productive and powerful to reframe and improve the teaching action and the teaching and learning process.
Downloads
References
BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-adistancia/. Acesso em: 23 nov. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 18 nov. 2021.
BRASIL. Decreto no. 5.622 de 19/12/2005. Diário Oficial da União, 20/12/2005. Disponível em: <https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=5622&ano=2005&ato=8d6o XU65UMRpWT06f> Acesso em: 21 nov. 2021.
BARBOSA, A. R. J. et al. A importância da formação continuada em meio a pandemia da Covid-19. Anais... VII Congresso Nacional de Educação, Maceió, 2020.
BOFF, E. T. O.; ROSIN, C. K.; DEL PINO, J. C. Situação De Estudo: Aproximações com as Orientações Curriculares Nacionais e o Livro Didático. Contexto & educação, Editora Unijuí, Unijuí, Ano 27, n. 87, p. 166-185, jan-jun, 2012.
BOFF, E. T. O.; ZANON, L. B. Interações de Professores em Formação Inicial e Continuada Articuladas com Processos de Reconstrução Curricular em Coletivos Escolares. In: NERY, B. K.; MALDANER, O. A. (Org.). Formação de professores: Compreensões em novos programas e ações. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014, p. 133-157.
CACHAPUZ, A. et al. Necessária Renovação do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CANTONI, J. et al. Estágio Curricular Supervisionado: perspectivas e desafios de constituirse educador em tempos de pandemia. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 3, p. 369385, mar. 2021.
CÁSSIO, F. L. Base Nacional Comum Curricular: ponto de saturação e retrocesso na educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 239-253, jul./out. 2018. COSTA, B. M.; ANDRADE, I. Y. T. O laboratório de Ciências e a Realidade dos Docentes das Escolas Estaduais de São Carlos – SP. Química Nova na Escola, v. 38, n. 3, p. 208 – 2014, ago., 2016.
FERREIRA, M. F. P.; JUSTI, S. R. Modelagem e o "Fazer Ciências". Química nova na escola, n. 28, p. 32 - 36, 2008.
GIORDAN, M; KOSMINSKY, L. Visões sobre Ciência e sobre Cientistas entre Estudantes do Ensino Médio. Química nova na Escola: O aluno em Foco. São Paulo, n. 15, p. 11-18, maio 2002.
GIOVELI, I.; BONOTTO, L. D. Formação continuada de professores de Matemática e experiência envolvendo material de Cuisenaire. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 1, n. 3, set. – dez., 2018. HODGES, C. A. et al. The difference between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE Review, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teachingand-online-learning#fn3. Acesso em: 23 nov. 2021.
JOHNSTONE, A. H. O desenvolvimento do ensino de química. Journal of Chemical Education. v. 70, n. 9, 1993. p. 701-705.
LAUXEN, A. A. et al. A formação continuada de professores: reflexões num contexto multifacetado. Revista Conexão UEPG. Ponta Grossa, v. 13, n. 1, p. 142-151, jan./abr. 2017a.
LAUXEN, A. A. et al. A Atividade Experimental na Construção do Conhecimento Científico: Um debate mediado – Uma articulação Possível. Revista Debate em Ensino de Química, v. 3, n. 2. Edição especial, p. 5–18, 2017b.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. 1. reimp. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.
MALDANER, O. A.; ZANON, L. B. Situação de estudo: uma organização do ensino que extrapola a formação disciplinar em ciências. In: MORAES, R.; MANCUSO, R. (Org.). Educação em ciências: produção de currículo e formação de professores. Ijuí: Ed. Unijuí, 2004.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. ed. rev. Ijuí: Unijuí, 2007.
MOREIRA, M. M. T. et al. Universidade e a Extensão Universitária: A visão dos moradores das comunidades circunvizinhas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 4, p. 169193, 2012.
PINA, L. D.; GAMA, C. N. Base Nacional Comum Curricular: algumas reflexões a partir da pedagogia histórico-crítica. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente-SP, v. 31, n.esp. 1, p. 78-102, dez. 2020.
PINHEIRO, A. P.; SARTORI, J. A Educação Democrática em Nussbaum e a Educação Libertadora em Freire: relações e aproximações. In: FÁVERO, A. A.; TONIETO, C.; CONSALTÉR, E.; CENTENARO, J. B. (Org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a Educação. Curitiba: Editora CRV, 2021. p. 111-125.
PINTO, L. L. C.; BARREIRO, B. C.; SILVEIRA, N. D. Formação Continuada de Professores: Ampliando a Compreensão Acerca deste Conceito. Revista Thelma, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1 – 14, 2010.
SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de Química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v. 25, supl. 1, p. 14-24, 2002. PIRES, I. H.; SILVA, T. L.; SOUZA-SILVA, J. R. A formação continuada dos docentes na era da pandemia da Covid-19. In: PEIXOTO, R. (Org.). Formação inicial e continuada de professores: políticas e desafios. Curitiba, PR: Bagai, 2020. p. 14-20.
TEIXEIRA, S. R. S.; BARCA, A. P. A. O professor na perspectiva de Vigotski: uma concepção para orientar a formação de professores. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 24, n. 1, p. 71-84, 2019.
URBAN, P. S. Paulo Freire e a educação popular em Timor-Leste: uma história de libertação. Revista Educação e Emancipação, São Luiz, v. 10, n. 1, p. 76-100, 2017. VALENTE, G. S. C. et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1- 13, 2020.
VASCONCELOS, C. T.; ROCHA, S. J. Dificuldades de aprendizagem no ensino de química: algumas reflexões. Anais ... XVII Encontro Nacional de Ensino de Química, Florianópolis, 2016.