Textbooks as a resource to promote Scientific Literacy in Science Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.13972

Keywords:

Scientific Education, Literate Individual, Pedagogical Resource

Abstract

Understanding the importance of teaching science and scientific literacy in the formation of the individual, the main objective of this research is to verify if the activities proposed by the textbooks favor the development of scientific literacy, since textbooks are the main resource available in schools. schools. This research has a documental character and qualiquantitative character, carried out for the course Completion Work discipline in the degree of Licentiate in Natural Sciences at the Federal University of Pampa - Campus of Uruguaiana/RS. 3 Science textbooks from the 7th year of Elementary School of the PNLD of 2020 and 2021 were selected. In each book, two chapters were selected to analyze the activities, totaling 44 activities. It was found that of the activities analyzed, 18 activities contemplate only one level of CL; 18 activities include two levels of LC; seven activities develop three levels of LC; and, an activity that favors the development of four levels of scientific literacy concurrently. According to the analysis, it is concluded that the activities present in the textbooks contributed to the development of scientific literacy in science teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriana Fagundes Greco, Universidade Federal do Pampa

    Licenciada em Ciências da Natureza na Universidade Federal do Pampa ingresso em (2023) em Uruguaiana-RS. Participei dos Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (2018-2019), e do Programa de Residência Pedagógica de (2020-2022) atualmente membro do Grupo Colaborativo Flexilhas.

  • Renata Godinho Soares, Universidade Federal do Pampa

    Licenciada em Educação Física pela Universidade da Região da Campanha - Campus Alegrete. Especialista em Atividade Física e Saúde, Mestra e doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana. Pesquisadora nos Grupo Colaborativo Flexilhas, Unipampa-RS, Ciênciaemflor e Grupo de estudo e pesquisa ensino em movimento (Universidade Federal de Santa Maria). Tem experiência na área de Formação de Professores e Processos de Ensino-Aprendizagem utilizando Metodologias Ativas. 

  • Cadidja Coutinho, Universidade Federal de Santa Maria

    Graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura), Mestrado e Doutorado em Educação em Ciências, Especialização em TIC aplicadas à Educação e em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora adjunta no Departamento de Metodologia do Ensino, Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (MEN- CE/UFSM), e nos PPG Educação em Ciências (PPgECI - UFSM) e PPG Educação (PPGE - UFSM). Líder do grupo de pesquisa Ciênciaemflor. Sócia e secretária (Gestão 2022 - 2023) da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBENBIO). Áreas de interesse: Letramento científico e Inovação Pedagógica na educação básica e ensino superior; Educação Ambiental.

  • Raquel Ruppenthal, Universidade Federal do Pampa

    Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Santa Maria,doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde/UFSM. Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa/ Campus Uruguaiana, docente da Licenciatura Ciências da Natureza e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Unipampa. Integrante e líder do Grupo Colaborativo de Estudo e Pesquisa: FLEXILHAS.

Published

13-02-2025

How to Cite

FAGUNDES GRECO, Adriana; GODINHO SOARES, Renata; COUTINHO, Cadidja; RUPPENTHAL, Raquel. Textbooks as a resource to promote Scientific Literacy in Science Teaching. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e13972, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.13972. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13972. Acesso em: 25 dec. 2025.