Research trends on Experimentation in Science Education: an exploratory study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n1.13801

Keywords:

experimental activities, science teaching, researches, contemporaneity

Abstract

This research aims to identify the main trends surrounding the theme of Experimentation. To this end, we opted for an exploratory study, going through a bibliographical review carried out on the Lattes Platform regarding leaders in the area of Natural Sciences whose research focuses on Experimentation linked to other themes. For the analyses, we followed Discursive Textual Analysis (ATD) and thus found four categories that are outlined throughout the writing, namely: i) Teachers' conceptions about Experimentation; ii) Experimentation for the formation of concepts; iii) Experimentation in curricular documents and iv) Experimentation through technology and digital interfaces. During the analyses, we arrived at results that point to significant trends over time (2018-2022), which go hand in hand with the context of Experimentation, in an attempt to expand the possibilities of experimental work, towards new challenges for teacher training courses and researchers in the area of Science Education.

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Author Biographies

  • Eduarda da Silva Lopes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    Formada em licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS, campus Cerro Largo) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Mestra em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC/UFFS). Atualmente é Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGEDUCEM) da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), participante do Grupo de Pesquisa Educação, Gênero e Trabalho Artesanal vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da PUCRS e certificado pelo CNPq. Também atuando como professora de Ciências e Biologia no Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Tem interesse por temas sobre currículo, formação de professores, experimentação, clubes de ciências, feiras de ciências e mulheres na ciência.

  • Dioni Paulo Pastorio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Possui graduação em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2011), Mestrado no Programa de Pós Graduação Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (2014) e doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria (2018). É professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de ensino de física desenvolvendo trabalhos a partir de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (DTIC), Metodologias Ativas e Formação de Professores. É orientador de Pós Graduação em dois PPG de Ensino de Física: UFRGS e UFSM. Atualmente desenvolve Estágio de Pós Doutoramento na Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo, junto ao Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências.

  • Maurivan Güntzel Ramos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

    In Memorian - Licenciado em Química pela PUCRS (1975), Mestre em Educação pela UFRGS (1982) e Doutor em Educação pela PUCRS (1999). Especialista em Gestão Universitária no Instituto de Gestão e Liderança Universitárias da Organização Universitária Interamericana (IGLU/OUI), com estágio na Universidade de Laval, Quebec, Canadá. Atuou como coordenador Adjunto da Área de Ensino de Pós-Graduação da Capes (2018-2022). Atualmente é professor titular da PUCRS, atuando como professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática e no curso de Licenciatura em Química. 

Published

05-06-2024

How to Cite

Research trends on Experimentation in Science Education: an exploratory study. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 41–62, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n1.13801. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13801. Acesso em: 1 mar. 2025.