Financial mathematics from the perspective of a liberating education: study of the perception of a group of teachers

Authors

  • Pedro Caixeta Cabral Universidade de Passo Fundo https://orcid.org/0000-0003-3736-9373
  • Cleci Teresinha Werner da Rosa Universidade de Passo Fundo
  • Luiz Marcelo Darroz Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14708

Keywords:

Paulo Freire, Three Pedagogical Moments, Teacher Training

Abstract

The study aims to analyze teachers' perceptions about the possibility of including the Freirean approach in Financial Mathematics classes. To this end, it organizes a 30-hour continuing education course for a group of teachers who teach Financial Mathematics in high school, in order to introduce the didactic-pedagogical approach of the Three Pedagogical Moments (Delizoicov; Angotti, 1991) as an alternative. The qualitative research uses as data the participants' statements during the meetings and in the semi-structured interview conducted at the end of the course. The data are analyzed based on two categories: Freirean pedagogical conception and Didactic-pedagogical organization. The results indicate that the teachers understood and accepted the Freirean perspective as the course meetings took place, realizing that it met their conceptions about the teaching process; that they were involved and encouraged to apply the 3MP; and, they are committed to promoting a liberating education in the teaching of Mathematics. However, participants stated that all this involvement requires contact with activities that provide the opportunity to develop “point-of-use” activities and examples of possibilities, favoring their implementation in Mathematics classes.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Pedro Caixeta Cabral, Universidade de Passo Fundo

    Professor da educação básica da SEEDF, militante no CEBI Anápolis/GO. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade de Passo Fundo, RS, especialista em Juventude no mundo contemporâneo pela FAJE e em gestão e orientação escolar pela UNEB , licenciado em Matemática pela Universidade Estadual de Goias e em Pedagogia pela Fortium.

  • Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

    Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado na Universidad de Burgos – Espanha; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professora do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS.

  • Luiz Marcelo Darroz, Universidade de Passo Fundo

    Doutor em Educação em Ciências (UFRGS); Mestre em Ensino de Física (UFRGS); Licenciatura em Matemática (UPF); Licenciatura em Física (UFSM); Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação; Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática; Professor do Curso de Física-L; Universidade de Passo Fundo, RS.

Published

13-02-2025

How to Cite

CABRAL, Pedro Caixeta; ROSA, Cleci Teresinha Werner da; DARROZ, Luiz Marcelo. Financial mathematics from the perspective of a liberating education: study of the perception of a group of teachers. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14708, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14708. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14708. Acesso em: 6 dec. 2025.