The STS Perspective in Science and Mathematics Education from the Viewpoint of Álvaro Chrispino's Study Groups: A Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14665Keywords:
STS, Teacher Education, Teaching of Science and MathematicsAbstract
This text examines the contributions of study groups coordinated by Álvaro Chrispino to the education of students and teachers in Science and Mathematics, with a focus on Science, Technology, and Society (STS) Education. Using a descriptive qualitative approach and a Systematic Literature Review (SLR), 12 articles were analyzed from a total of 111 results found in the virtual libraries of CAPES and Google Scholar. The research focused on methodologies applied in the field of education from the STS perspective. The four observed aspects were: type of methodology, STS approach, educational level of the research, and quality of the journals. The results showed a predominance of qualitative approaches, frequent use of controlled controversy, application of the QOCTS questionnaire, criticism of teacher education, effectiveness of didactic activities, contributions to curriculum improvement, publication in high-impact journals, and a strong focus on high school students. It is concluded that the actions of the groups led by the author contribute significantly to the strengthening of CTS in the Brazilian educational scenario.
Downloads
References
ACEVEDO-DÍAZ, José A. Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS, 1996. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/260540112_Cambiando_la_practica_docente_en_la_ensenanza_de_las_ciencias_a_traves_de_CTS. Acesso em: 16 maio. 2023.
ACEVEDO-DÍAZ, José A.; VÁZQUEZ, Ángel A.; MANASSERO, Maria A. Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 2, n. 2, p. 80-111, 2003. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen2/REEC_2_2_1.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
AULER, Décio; BAZZO, Walter A. Reflexões para a implementação do movimento CTS no contexto educacional brasileiro. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2001. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132001000100001&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2023.
ANTONIOLI, Patrick de M. et al. Avaliação das atitudes das duas culturas em relação à aprendizagem da ciência. Revista iberoamericana de educación, Esp. n. 58, p. 151-166, 2012. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie58a08.pdf. Acesso em: 10 mar. 2023.
BRANDÃO, Juliana B. et al. Análise das referências bibliográficas de publicações sobre o ensino de Química no CTS brasileiro a partir de redes sociais. Indagatio Didactica, v. 11, n. 2, p. 355-370, 2019. DOI: 10.34624/id.v11i2.6130. Acesso em: 12 mar. 2023.
BRANDÃO, Juliana B. et al. Estudo sobre os conceitos da química verde numa escola de ensino médio e técnico integrado. Ciência em Tela, v. 12, n. 2, p. 1-13, 2019. Disponível em: http://www.cienciaemtela.nutes.ufrj.br/artigos/1202pe6.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.
CASTIBLANCO, Olga; CHRISPINO, Álvaro. Ensenanza Aprendizaje de las Ciencias, v. 13, n. 2, p. 195-200, 2018. Disponível em: https://www.proquest.com/docview/2120867407. Acesso em: 13 mar. 2023.
CAVALCANTI, Daniele B. et al. Abordagem sociocultural de saúde e ambiente para debater os problemas da dengue: um enfoque CTSA no ensino de biologia. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 3, p. 26-43, 2012. Disponível em: https://periodicos.uff.br/ensinosau... Acesso em: 10 mai. 2023.
CHAVES, André; CHRISPINO, Àlvaro. Uma experiência CTS em sala de aula: a internacionalização da Amazônia. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 17, p. 122-140, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1658. Acesso em: 02 abr. 2023.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR (CAPES). Ministério da Educação. Plataforma Sucupira. Versão do sistema: 3.48. 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/index.jsf#topo. Acesso em: 10 abr. 2023.
COUTINHO JÚNIOR, Antonio de L.; MONTEIRO, Jeirla A.; COSTA, Darkson F. da; SALES, Gilvandenys L. O ensino de física integrado à plataforma Arduino: uma revisão sistemática de literatura. Educere Et Educare, v. 16, n. 40, p. 175-197, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.17648/educare.v16i40.26800. Acesso em: 06 mar. 2023.
DE QUEIROZ, Amanda P. B.; CHRISPINO, Álvaro. A investigação das visões de professores formados e em formação acerca das interações entre ciência, tecnologia e sociedade. Colloquium Humanarum, v. 12, n. Especial, p. 1053-1061, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5747/ch.2015.v12.nesp.000723. Acesso em: 16 mai. 2023.
DOS SANTOS, Wildson. Educação CTS e cidadania: confluências e diferenças. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 9, n. 17, p. 49-62, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v9i17.1647 Acesso em: 12 mar. 2023.
FERREIRA SPOLIDORO, Marcelo M.; CHRISPINO, Álvaro. Contribuição de uma controvérsia sobre transgenia para a formação crítica de alunos do ensino médio. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n. 48, p. 203-222, 2020. ISSN: 2665-3184. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614270272012. Acesso em: 13 mai. 2023.
FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa (3a ed.). Traduzido por J. E.Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREITAS FERREIRA, Francisca R.; TARGINO DE MOURA, Francisco M. Perspectiva CTS na formação docente em trabalhos apresentados nos encontros nacionais de ensino de química (ENEQ). Teoria e Prática da Educação, v. 25, n. 1, p. 135-153, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/61767. Acesso em: 14 mai. 2023.
GALVÃO, Taís F.; PEREIRA, Mauricio G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742014000100018&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 mai. 2023.
GIL-PÉREZ et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/mauriciofacanha/ensino-superior/disciplinas/epistemologia/artigos-e-demais-textos-para-estudo/gil-perez-et-al.-para-uma-imagem-nao-deformada-do-trabalho-cientifico.-sao-paulo-ciencia-educacao-v.-7-n.-2-p.-125-153-2001/view. Acesso em: 06 mar. 2023.
KITCHENHAM, Barbara. Procedures for Performing Systematic Reviews. Joint Technical Report - Keele University Technical Report, Austrália, p. 33, jul. 2004.
MELO, Thiago B. de; CHRISPINO, Álvaro. Concepção de não neutralidade dos modelos matemáticos: uma experiência no ensino médio. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 1, p. 125-146, 2013. Disponível em:
https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/10783. Acesso em: 17 maio. 2023.
MELO, Thiago B. de; CHRISPINO, Álvaro. Ideologia da certeza matemática: contribuições reflexivas do enfoque CTS. Revista Ciências & Ideias, v. 5, n. 2, p. 81-100, 2014. Disponível em: https://revistascientificas.ifrj.edu.br/index.php/reci/article/view/404. Acesso em: 17 mai. 2023.
SAMPAIO, R.; MANCINI, M. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 11, n. 1, p. 83-89, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/2350/235016477013.pdf. Acesso em: 19 mai. 2023.
PASSOS, Blanchard; VASCONCELOS, Ana K.; SILVEIRA, F. Ensino de Química e Aprendizagem Significativa: uma proposta de Sequência Didática utilizando materiais alternativos em atividades experimentais. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 1, p. 610-630, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n1.12649. Acesso em: 18 mai. 2023.
PINHEIRO, Nilcéia A. M.; SILVEIRA, Rosemari M. C. F.; BAZZO, Walter A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: a relevância do enfoque CTS para o contexto do Ensino Médio. Ciência & Educação (Bauru), v. 13, n. 1, p. 71–84, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132007000100005. Acesso em: 17 mar. 2023.
OLIVEIRA, Fabricio S. de; CHRISPINO, Álvaro. Estudos sobre CTS e o ensino médio: resultados da pesquisa sobre o sistema Colégio Militar do Brasil. Indagatio Didactica, v. 8, n. 1, p. 1411-1425, 2016. DOI: 10.34624/id.v8i1.8171. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.8171. Acesso em: 19 mar. 2023.
SILVEIRA, Ana et al. Defensivos: reflexões tecnocientíficas por meio de uma abordagem CTS. Indagatio Didactica, v. 11, n. 2, p. 691-710, 2019. DOI: 10.34624/id.v11i2.6541. Disponível em: https://doi.org/10.34624/id.v11i2.6541. Acesso em: 23 mar. 2023.
SILVA MANGUEIRA, Rômulo Tonyathy. da; TESTA BRAZ DA SILVA, Alcina Maria.; CHRISPINO, Álvaro. Ciência, tecnologia e sociedade (CTS) no contexto educacional do IFPB/Campus Sousa. Interfaces da Educação, v. 12, n. 36, p. 751-768, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.26514/inter.v12i36.5088. Acesso em: 17 maio. 2023.
SOUZA, Pâmella S.; CHRISPINO, Álvaro. Aplicação da técnica da controvérsia controlada para a construção do pensamento crítico sobre as relações CTSA de alunos do ensino médio. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 164-184, 2021. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/919. Acesso em: 16 maio. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisca Rayssa Freitas Ferreira, Ana Karine Portela Vasconcelos, Ana Laura dos Santos Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














