Gamified Didactic Sequence: a proposal to teach and learn Biochemistry in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n6.13693

Keywords:

Biomolecules; illnesses; nutrition; organic substances.

Abstract

Biochemistry, defined as the science of life, is an interdisciplinary area and its study entails basic knowledge of Biology and Chemistry. However, the curricular organization, the lack of interdisciplinary and contextualized classes, allied to the difficulty of abstraction and the complexity of the concepts and processes studied, make the teaching-learning process difficult, especially in Basic Education. An evident problem, mainly, in public schools and that ends up reflecting on the basic general education of students. Therefore, we present a Gamified Didactic Sequence (SDG) as a strategy to teach and learn the contents of Biochemistry in High School. The SDG, elaborated according to the competences and abilities described in the current curricular references, is intended to support the teaching action and, in order to engage and motivate students, some elements of gamification were applied. Based on interdisciplinarity and contextualization, it is a didactic-pedagogical strategy that can contribute to the development of skills and abilities desired for students to develop scientific literacy and thus be able to act consciously and critically in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciano de Oliveira, Universidade Federal do Pampa

    Possui graduação em Matemática pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, com habilitação para Matemática, Física e Desenho Geométrico. Pós-graduado em Matemática, nível Especialização, e Mestrado Profissional em Matemática, ambos pela Universidade Federal de Santa Maria. Possui experiência de mais de 11 anos em docência em instituições de ensino público e privado, atuando nos níveis de Educação Básica e Ensino Superior. Atualmente, cursando doutorado em Educação em Ciências: química da vida e saúde pela Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana, e exercendo a docência nos cursos técnicos e superiores de Licenciatura e Tecnologia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Campus Alegrete. 

  • Daysi de Lima Nunes, Universidade Federal do Pampa

    Graduada em Agronomia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2009) Campus Uruguaiana - RS. Graduada em Ciências da Natureza - Licenciatura , UNIPAMPA, Campus Uruguaiana -RS (2020).Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade de Educação São Luís (2020). Integrante do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Práticas de Ensino (GIPPE) da UNIPAMPA Campus Uruguaiana - RS. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, na UNIPAMPA, Campus Uruguaiana (2022) na qual utilizou o Instagram como recurso pedagógico. Hoje o perfil do Instagram @tecnologianalitica1 segue ativo, como ferramenta de divulgação científica. Bolsista do projeto de extensão Exposição itinerante: A Astrofísica dos Corpos Negros. 

  • Rafael Roehrs, Universidade Federal do Pampa

    Possui graduação em Química Industrial pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2000), mestrado em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2004) e doutorado em Química Analítica pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Atualmente é docente no curso de Química - Licenciatura, no Programa de Pós-Graduação em Bioquímica e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal do Pampa. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Prática de Ensino (GIPPE) e do Laboratório de Análises Químicas Ambientais e Toxicológicas (LAQAT), e  pesquisador do Laboratório de Estudos Físico-Químicos e Produtos Naturais (LEFQPN). Na área de Química Analítica, oriento principalmente nas áreas de fitorremediação, análise por cromatografia líquida de neurotransmissores, pesticidas e seus metabólitos, compostos do metabolismo secundário das plantas. Na área de Ensino de Ciências, orienta sobre games e gamificação, planejamento colaborativo e avaliação no ensino de Ciências.

Published

28-12-2023

Issue

Section

Propostas Didáticas

How to Cite

KIELING, Ketelin Monique Cavalheiro; OLIVEIRA, Luciano de; NUNES, Daysi de Lima; ROEHRS, Rafael. Gamified Didactic Sequence: a proposal to teach and learn Biochemistry in High School. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 6, n. 6, p. 774–789, 2023. DOI: 10.36661/2595-4520.2023v6n6.13693. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13693. Acesso em: 9 mar. 2025.

Most read articles by the same author(s)