WebQuest e o ensino da química analítica: possibilidades de aprendizagens

Authors

  • Karolynne Marques Ferreira IFG – Uruaçu
  • Fabiana Gomes IFG – Uruaçu.
  • Laudelina Braga IFG – Uruaçu.

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13002

Keywords:

Química Analítica, WebQuest, Acidente Ambiental de Mariana.

Abstract

In this article, the use of a WebQuest in teaching Analytical Chemistry is presented with the aim of discussing the contributions related to learning and the formation of concepts. The WebQuest proposed here arose in the Stage III subject of the Chemistry Degree course at the Federal Institute of Goiás, IFG, Uruaçu campus and was applied with students from the Technical Course in Chemistry, exceptionally offered in a remote system. The information obtained through the data indicates that WebQuest contributed to the understanding of the contents of analytical chemistry, especially the analytical marches, based on the development of critical thinking and a more cooperative, participative and autonomous formation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARROS, G.; MENTA, E. Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, vol. IX, n. 1, 2007.
BONI, V.; QUARESMA, S. J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, vol. 2, n. 1 (3), 2005.
CAVALCANTE, B. P; TEIXEIRA, A. M. S; MARCELO, L. R. O desastre de Mariana como abordagem investigativa e ctsa no ensino de química. Revista de Educação, Ciências e Matemática v.9, n. 2, 2019.
CRUZ, S. C. O Podcast no Ensino Básico. Actas do Encontro sobre Podcasts, 2009.
DANTAS, J. M; SILVA, M. G. L; FILHO, P.F.S. Uma proposta de material didático complementar para o ensino de conceitos em química analítica qualitativa. LabCiencia con noticias técnicas del laboratorio, v. 19, 2008.
ELEUTÉRIO, I. C.; KIILL, K. B.; SENE, J. J. de; FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R. Experimentos para a identificação de íons Ferro em medicamentos comerciais. Química Nova na Escola, n. 26, 2007. IFG. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Química. Instituto Federal de Goiás, 2015.
GONÇALVES, J. M.; ANTUNES, K. C. L.; ANTUNES, A. Determinação qualitativa dos íons Cálcio e Ferro em leite enriquecido. Química Nova na Escola, n. 14, 2001.
IBAMA. Laudo Técnico Preliminar: Impactos ambientais decorrentes do desastre envolvendo o rompimento da barragem de Fundão, em Mariana, Minas Gerais, 2015. Disponível em: http://www.ibama.gov.br/phocadownload/barragemdefundao/laudos/laudo_tecnico_p reliminar_Ibama.pdf. Acesso em: mai. 2021.
LOPES, L. M. N. O rompimento da barragem de Mariana e seus impactos socioambientais. Sinapse Múltipla, v. 5, n. 1, 2016.
MARCH, Tom. Why Webquests? an introduction. 1998.
MOURA, F. M. T.; SOUZA, R. F. CARNEIRO, C.C.B. S. O Ensino de Química Contextualizado: As Vozes Discentes. Revista Insignare Scientia. vol. 1, n. 3, 2018. PERES, R; CUARELI, A. A tecnologia no contexto escolar: WebQuest – uma ferramenta proposta por Bernie Dodge. ANAIS ELETRÔNICOS DO IX Colóquio de Estudos Literários. Londrina (PR), 15 e 16 de setembro de 2015.
POSTIGO, J. P et.al. Uma proposta para o ensino de laboratório de química analítica qualitativa. Quim. Nova, Vol. 44, No. 4, 2021.
RAIMONDI, A. C; RAZZOTO, E. S. Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino de Química Analítica Qualitativa. Revista Insignare Scientia Vol. 3, n. 2, 2020.
RODRIGUES, A. G. G. R. et al. Atividades pedagógicas com licenciandos em química sobre os impactos ambientais do desastre de Mariana (MG). Braz. J. of Develop., v. 6, n. 10, 2020.
SILVA, C. F; MUELLER, R. R. WebQuest: Uma ferramenta adaptável para a pesquisa na Web. Novas Tecnologias na Educação, vol. 8, n. 3, 2010. SOUZA, I. Google Sites: saiba para que serve e como criar sites dentro da plataforma. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/google-sites/. Acesso em: dez. 2021. VOGEL, A. I. Química Analítica Qualitativa. São Paulo: Mestre Jou, 1981.

Published

23-06-2022

How to Cite

WebQuest e o ensino da química analítica: possibilidades de aprendizagens. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 268–283, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n2.13002. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13002. Acesso em: 2 mar. 2025.