Possibilities of interactions for remote chemistry teaching: an experience report of Pibid fellows

Authors

  • Isadora Lima Bastos Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu.
  • Jéssica Alves dos Santos Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu
  • Mateus de Paula Alves Fidélis Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu
  • Thamara Brenda Peixoto Lobo Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu
  • Nilma Silvania Izarias Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu
  • Fabiana Gomes Instituto Federal de Goiás - IFG, Campus Uruaçu

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13000

Keywords:

Ensino de química;, Recursos digitais;, Metodologia ativa;

Abstract

This work aims to present an experience report on the use of digital resources Google Meet, Kahoot and Pear Deck to mediate the learning process in synchronous moments. The objective is to point out the pedagogical potential of these resources for the remote teaching of chemistry from the perspective of the pibid scholarship holders of the Licentiate Degree in Chemistry, at the Federal Institute of Goiás, Uruaçu campus. In this study, it was possible to identify that these resources used in synchronous classes are powerful instruments for teaching chemistry, as they are flexible in relation to the scientific content addressed and allow moments of interaction between students and professors. However, we realize that digital resources must be applied sparingly so as not to overload students and, consequently, discourage them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, C. da C.; HECKLER, V. TDIC na Formação de Professores em Ciências e Matemática: interlocuções com estudos brasileiros. Revista Insignare Scientia, v. 1, n. 2, 2018.

AMARAL, L. H.; AMARAL, C. L. C. Tecnologias de comunicação aplicadas à educação. In: MARQUESI, S. C.; ELIAS, V. M. da S.; CABRAL, A. L. T. (Orgs.). Interações virtuais: perspectivas para o ensino de língua portuguesa. São Carlos: Editora Claraluz, 2008. p 11-20.

ARAÚJO JR, C. F. de. Ambientes virtuais de aprendizagem: comunicação e colaboração na web 2.0. In: MARQUESI, S. C.; ELIAS, V. M. da S.; CABRAL, A. L. T. (Orgs.). Interações virtuais: perspectivas para o ensino de língua portuguesa. São Carlos: Editora Claraluz, 2008. p 21-42.

CAPES. Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 20 de set de 2021.

CARNEIRO, L. A.; RODRIGUES, W.; FRANÇA, G.; PRATA, D. N. Uso de tecnologias no ensino superior público brasileiro em tempos de pandemia COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, [s. p.], 2020.

FLORES, J. B.; LIMA, V. M. do R. Educação em tempos de pandemia: dificuldades e
oportunidades para os professores de ciências e matemática da educação básica na rede pública do Rio Grande do Sul. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 3, 2021.

GARRISON, D. R.; CLEVELAND-INNES, M. F. Facilitating cognitive presence in online learning: interaction is not enough. The American Journal of Distance Education, Mahwah. v.19, n.3, 2005.

GOMES, F.; GONÇALVES, A.; ZUPPA NETO, T. de O.; ABRANTES, K. N. da C. Oficinas de ferramentas digitais para licenciandos de química do IFG - Câmpus Uruaçu. In: Anais da XVII Semana de Licenciatura, 2021. Disponível em: https://revistas.ifg.edu.br/semlic/article/view/1147/787. Acesso em: 27 de set de 2021.

HARYANI, F.; AYUNINGTYAS, N. The impact of interactive online learning by Pear Deck during COVID-19 pandemic era. Journal of Physics: Conference Series, Yogyakarta: Indonesia, v. 1957, n. 012006, [s. p.], nov. 2020.

LEÃO, M. F.; BATISTELLA, J. Produção científica sobre objetos digitais de aprendizagem voltados para o ensino de ciências (2016-2020). REAMEC-Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/12902. Acesso em: 10 de novembro de 2021.

LEITE, B. Kahoot! e Socrative como recursos para uma aprendizagem tecnológica ativa gamificada no ensino de Química. Química Nova na Escola, vol. 42, n. 02, 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Resolução 60/2021REI-
CONSUP/REITORIA/IFG, de 17 de maio de 2021. Revoga a Resolução 17/2020 e aprova a retomada do Calendário Acadêmico 2020. Disponível em: <https://www.ifg.edu.br/attachments/article/209/RESOLUÇÃO%2020_2020%20-%20REI-CONSUP_REITORIA-IFG.pdf>. Acesso em 27 de agosto de 2021.

MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002.

MOURA, A. Educação literária mediada por dispositivos móveis através das apps Pear Deck e Nearpod. Anais do 5° Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, Coimbra, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341979684_Educacao_literaria_mediada_por_dispositivos_moveis_atraves_das_apps_Pear_Deck_e_Nearpod. Acesso em: 08 de dez 2021.

RIGHI, D.S.; OLIVEIRA, D.G.; WERLANG, R.B. O uso do pear deck como um sistema de resposta interativo para potencializar o envolvimento dos alunos nas atividades remotas, 2020, Paraná. Anais eletrônicos [...]. Paraná: UFPR, 2020. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/siepe/anais/. Acesso em: 30 de ago. 2021.

SANTOS, S. C. A. dos; NUNES, C. P.; IZARIAS, N. S. O Fórum Virtual e sua Potencialidade Para a Interação em Ambientes Educativos Virtuais. In.: Congresso Brasileiro de Ensino Superior à Distância, XV, 2018, Natal. Anais Eletrônicos: Natal, Rio Grande do Norte: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2018.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. A educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Andes-SN, Universidade e Sociedade, 2021.

TEIXEIRA, D. A. de O.; NASCIMENTO, F. L. Ensino remoto: o uso do Google Meet na pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 7, n. 19, 2021. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/374/301. Acesso em 06 de setembro de 2021.

UFSM. UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. UFSM em rede: Dicas e Orientações para o Ensino Remoto. 2021. Disponível em: https://www.ufsm.br/pro-reitorias/prograd/ufsm-em-rede/avaliacao/outras-ferramentas/. Acesso em 30 de agosto de 2021.

VIGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente - O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

23-06-2022

How to Cite

Possibilities of interactions for remote chemistry teaching: an experience report of Pibid fellows. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 237–252, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n2.13000. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13000. Acesso em: 2 mar. 2025.