Project-Based Learning (ABP): a possibility for training in the Bachelor's Degree in Chemistry
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12986Keywords:
Formação inicial;, ABP, metodologias ativasAbstract
Teachers need to be able to use more dynamic methodologies and strategies. The study of active methodologies, especially from the perspective of Project-Based Learning (PBL) has this proposal, to give autonomy to students. With this, we developed a teaching project aimed at students of the Licentiate Degree in Chemistry at IFG - Campus Uruaçu, with the objective of better preparing them for the use of active methodologies. The project was developed from the presentation of the ABP and ABF. At the end, each group presented a project for the use of PBL in teaching chemistry. In general, the undergraduates were able to present problems with social, economic and scientific impacts, however, they had difficulties in contextualizing the problems and the project's resolution strategies did not propose much autonomy to the students. Pointing out the need for more training in the use of active methodologies.
Downloads
References
BACH, M. F.; FONSECA, C. V. Aprendizagem baseada em problemas envolvendo a temática alimentação: reflexões decorrentes de um estágio em ensino de química. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia. Canoas (RS). Vol. 7, n. 2, 2018.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico Prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BRESSIANI, T. S. C; OLIVEIRA, M. L.; RAINHA, K. P.; SANTANA, I. L.; BARROS, J. R. P. M.; LELIS, M. F. F.; MOURA, P. R. G. Aprendizagem Baseada em Projetos na Disciplina Tratamento de Resíduos e Meio Ambiente: Um Estudo de Caso. Revista Virtual de Química, v. 12, n. 2, 2020.
BRAIBANTE, M. E. F.; PAZINATO, M. S. O Ensino de Química através de temáticas: contribuições do LAEQUI para a área. Ciência e Natura, v. 36 Ed. Especial II, 2014.
COSTA, L. V.; VENTURI, T. Metodologias Ativas no Ensino de Ciências e Biologia: compreendendo as produções da última década. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 6, 2021.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, pp. 268-288, v. 14, n.01, 2017.
FARTURA, S. G. Aprendizagem baseada em problemas orientada para o pensamento crítico: um estudo no âmbito da educação em ciências no 1º ciclo do ensino básico. 2007. 333 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação e Ciência, Departamento de Didáctica e Tecnologia Educativa da Universidade de Aveiro, Universidade de Aveiro, Avero, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1987.
HUNG, W. The 3C3R Model: A Conceptual Framework for Designing Problems in PBL. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, v. 1, n. 1, 2006.
LOPES, R. M.; SILVA-FILHO, V. M.; ALVES, G. N. Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. Rio de Janeiro: Publik, 2019.
MARTINS, V. J.; OZAKI, S. K.; RINALDI, C.; DO PRADO, E. W. A aprendizagem baseada em projetos (ABPR) na construção de conceitos químicos na potabilidade da água. Revista Prática Docente, [S. l.], v. 1, n. 1, 2016.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014.
______. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. BACICH, L.; MORAN, J. (Org.). Porto Alegre: Penso, 2018, p. 1-25.
PINHO, L. A.; LOPES, R. M. A construção do problema na aprendizagem baseada em problemas. In: Aprendizagem baseada em problemas: fundamentos para a aplicação no ensino médio e na formação de professores. LOPES, R. M.; SILVA
FILHO, M. V.; ALVES, N. G. (Org.). Rio de Janeiro: Publiki, 2019.
RAIMONDI, A.; RAZZOTO, E. Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino de Química Analítica Qualitativa. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 2, 2020.
SANTOS, W. L. P. dos; MORTIMER, E. F. Concepções de professores sobre contextualização social do ensino de química e ciências. In: 22ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química, Poços de Caldas - MG, Livro de Resumos, volume 3, ED 070, 1999.
SANTOS, W. L. P. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v.1, número especial, 2007.