Active Methodologies for Teaching Science and Mathematics Education: Conceptions and narratives of teachers in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12843

Keywords:

Active Methodologies, Continuing Education, Reflective Teacher, Narratives

Abstract

This work presents the conceptions of academics about active methodologies in teaching, specifically in the areas of Natural Sciences and Mathematics, and aims to analyze the narratives in the discussion forum of the subjects offered in the first semester of the lato sensu Postgraduate course in Teaching of Science and Mathematics Education of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Goiás. The trainers proposed reflective writing on the understanding of academics and the potential of using methodologies in teaching. Thus, the discussion forum enables interaction between academics through reflective writing, in this movement, they are given the opportunity to discuss issues and make dialogues that permeate the school context. The methodology was characterized as qualitative and to analyze the narratives of academics participating in the specialization course that constitute the research corpus, we adopted Content Analysis. We conclude that, by providing these interactive environments such as the forum, it allows subjects to interact, share their experiences and classroom experiences. Thus, continuing education should allow spaces for reflection on teaching practice, allowing, through the training process, the (re)configuration of pedagogical practices and contributing to the constitution of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rafael Marques dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal da Fronteira Sul. Licenciado em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha. Pós-graduando Lato Sensu no Curso de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Professor da Educação Básica/RS/Brasil. E-mail: rafael.mdossantos@hotmail.com.

  • Fabiana Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás

    Professora de Química do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, campus Uruaçu. Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática do IFG, campus Uruaçu. Líder do núcleo de pesquisa ENCIEM. E-mail: fabiana.gomes@ifg.edu.br

  • Alexandre Luiz Polizel, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo.

    Doutorando e Mestre no Programa de Ensino de Ciência e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina. Licenciado em Ciências Biológicos pela Universidade Estadual de Maringá; em Filosofia, Pedagogia e Sociologia pelo Centro Universitário de Araras. Psicanalista Clínico pelo Faculdade Gaio e Sociedade Psicanalítica Sigmund Freud de São Paulo. Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo. É Presidente/Coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Gênero e Sexualidades (NEPEGENS) do IFES-SM. E-mail: xandepolizel@gmail.com

Published

21-12-2022

How to Cite

DOS SANTOS, Rafael Marques; GOMES, Fabiana; POLIZEL, Alexandre Luiz. Active Methodologies for Teaching Science and Mathematics Education: Conceptions and narratives of teachers in training. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 5, n. 4, p. 40–54, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n4.12843. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12843. Acesso em: 7 dec. 2025.