Educating for the "patriotism"

History teaching and Primary Education of Santa Catarina in the decades of 1910 - 1930

Authors

  • Luiza Pinheiro Ferber Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Cristiani Bereta da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2015n25.8075

Keywords:

History teaching, Primary education, Education programs

Abstract

The aim  of  this  article  is  to  discuss  the selection   of   historial   knowledge   for   the Primary Education  of  Santa  Catarina,  by  the  first  decades  of the   twentieth   century, highlighting   their   uses   and assignments  with  purpose  for  the  conformation  of patriotic  subjects. The  main  idea  is  to  debate  about the   selection   and   organization   of   this   knowledge within the  School Groups, considered  symbols  of the Republic educational project and the Isolated Schools, known as the delay representatives. For the following discussion  were  selected  educational  programs  and reports from the first decades of the twentieth century.  They will be analyzed as documents/monuments and perceived  as  instruments  of  power,  whose  speeches are not directly related to the  practices they hold, but that   still   inform representations   of   practices   with reasons,  codes,  specific  purposes  and  recipients  that  led  to  read  and  interpret  the  marks  and  the  social interests of a particular time.

Keywords: History   teaching, primary education, education programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiza Pinheiro Ferber, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

    Graduada  em  Pedagogia,  com  Habilitação  em  Orientação  Educacional  pela  Universidade  do  Estado  de  Santa  Catarina  (UDESC). Mestranda  do  Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação  da  UDESC,  na  linha  História  e  Historiografia  da  Educação.  Bolsista (FAPESC).

  • Cristiani Bereta da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

    Professora do Departamento de História e dos Programas de Pós-Graduação em História, em Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de História da UDESC. Bolsista produtividade em pesquisa do CNPq.

Published

05-06-2018

How to Cite

FERBER, Luiza Pinheiro; SILVA, Cristiani Bereta da. Educating for the "patriotism": History teaching and Primary Education of Santa Catarina in the decades of 1910 - 1930. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 25, p. 103–117, 2018. DOI: 10.36661/2238-9717.2015n25.8075. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/8075. Acesso em: 9 mar. 2025.