Historical counciousness

a proposition from the representations of the afro-brazilian identify in the theatrical production

Authors

  • Jean Carlos Moreno Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
  • Sabrina Felício de Souza Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2015n25.8064

Abstract

The  paper  presents  a  using  proposition  of  theater  plays  in  scholar  History learning which puts in evidence the afro-Brazilian issue in the 20th century. It  is  the  result  of  researches  and  reflections  that  aimed  to  contextualize  a reading   of   History   Didactic   for   scholar   reality.   The   chosen   plays – Sortilégio  II:  mistério  negro  de  Zumbi redivivo  (1951;  1979)  and  Arena Conta Zumbi  (1965) – are  described  and  analyzed  in  order  to  underpin  a proposition that relates them to the students’ own subjectivity, in a larger
reframing project of the Brazilian identity discourse.

Key words: identity, theater, History teaching

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jean Carlos Moreno, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

    Doutor em História e Sociedade pela UNESP. Professor Adjunto do Colegiado de História da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP).

  • Sabrina Felício de Souza, Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP

    Licenciada  em  História  pela  Universidade  Estadual  do  Norte  do  Paraná.  Bolsista  de  Iniciação    Científica    (Fundação    Araucária).    Bolsista    do   PIBID    História    /    UENP. 

Published

05-06-2018

How to Cite

MORENO, Jean Carlos; SOUZA, Sabrina Felício de. Historical counciousness: a proposition from the representations of the afro-brazilian identify in the theatrical production. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 25, p. 28–50, 2018. DOI: 10.36661/2238-9717.2015n25.8064. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/8064. Acesso em: 6 dec. 2025.