Digital technology as pedagogical support in teaching biology to deaf students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n1.13495

Keywords:

courseware, Librs techers and interpreter, teaching science and biology, deaf

Abstract

This article aims to present teaching material that can help biology teachers to develop more participatory classes for deaf students, in order to provide attractive and meaningful. To this end, an exploratory research was carried out with Biology teachers and then a documentary research was carried out, in which we sought to select YouTube channels, games and applications on the Google platform that could contribute to teaching practices. The selected materials were gathered into an e-book, along with a Didactic Sequence (SD) proposal, and were subsequently evaluated by biology teachers. The study enabled the perception that teachers lack materials that can help deaf students learn, as well as the importance of visual digital technologies for this process, with the e-book created being considered potentially capable of contributing to inclusive pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Soyane de Sant'Anna Pedretti, UNICARIOCA

    Mestre em Novas Tecnologias Digitais na Educação pelo Centro Universitário Carioca (UNICARIOCA, 2023). Especialista no Ensino de Biologia e Química pela Universidade Cândido Mendes (UCAM, 2014) e graduada em Ciências Biológicas pelas Faculdades Integradas Maria Thereza (FAMATH, 2005). Professora da redes municipais das cidades de Macaé e Magé, no Rio de Janeiro.

  • Tharcila de Abreu Almeida, UNICARIOCA

    Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação, pelo Centro Universitário UniCarioca (2022). Possui graduação em Letras pela Fundação São José (1999). Extensão universitária em Formação para a Docência Digital em Rede pela Universidade Estadual do Maranhão, UEMA (2022); Pós graduação Lato Sensu em Língua Portuguesa (2001) e Gestão Escolar (2020). Professora da Fundação Municipal de Educação de Niterói.

  • Luciane Medeiros de Souza Conrado, UNICARIOCA

    Pesquisadora e Professora no Mestrado profissional em novas Tecnologias Digitsis na Educação da UniCarioca/ Cientista Social (UFRJ) / Mestre em Ciência da Arte (UFF) / Doutora em Letras (Linguística – Estudos das Linguagens – UFF).

  • Ana Paula Legey de Siqueira, UNICARIOCA

    Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq Nível 2; Jovem Cientista do Nosso Estado do Rio de Janeiro da FAPERJ; Pós-doutorado no IEN/CNEN; Doutora em Ciências pelo IOC/Fiocruz; Coordenadora Adjunta e Pesquisadora do Mestrado Profissional em Novas Tecnologias Digitais na Educação da UniCarioca/RJ.

Published

05-06-2024

How to Cite

PEDRETTI, Soyane de Sant'Anna; ALMEIDA, Tharcila de Abreu; CONRADO, Luciane Medeiros de Souza; DE SIQUEIRA, Ana Paula Legey. Digital technology as pedagogical support in teaching biology to deaf students. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 7, n. 1, p. 288–307, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n1.13495. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13495. Acesso em: 10 mar. 2025.