Modos de Pensar e Formas de Falar de Jogadores sobre os Conceitos de Energia, Substância e Vida em Videogames
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13003Keywords:
Perfil conceitual, videogames, ensino de Ciências.Abstract
The present work aims to analyze the emergence of the zones of conceptual profiles of Energy, Substance and Life in images and videos of classic videogames, which were presented to two gamers, a Chemistry student and a university professor in the field of Chemistry Teaching, from different institutions. Based on a semi-structured interview with the participants, we sought to analyze the emergence of modes of thinking about such concepts, based on their ways of speaking, when placed in specific situations in games, based on images and videos. In the analyses, we tried to associate the modes of speaking with the ways of thinking that are characteristic of the zones of each one of the considered conceptual profiles. We perceive the emergence of various zones of the profiles, associated with each of the contexts presented in game situations, taking into account the pragmatic value of each way of thinking. Still, we consider the proposal as a possibility to broaden the understanding of fundamental concepts in Science, in situations outside the classroom, broadening the directions for the research program in conceptual profiles.
Downloads
References
COUTINHO, F. A. A Construção de um perfil conceitual de vida. 2005. 290 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.
HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na Sociologia. 5a edição. Petrópolis: Vozes, 1997.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press, 1991.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARINIAK, M. R.; HILGER, T. R. Proposta de UEPS sobre energia e sua lei de conservação. Revista Insignare Scientia, v. 4, n.6, p. 633-644, 2021.
MORTIMER, E. F. Perfil Conceptual: modos de pensar y formas de hablar en las aulas de ciencia. Infancia y Aprendizaje, v. 24, n. 4, p. 475-490, 2001.
MORTIMER, E. F., EL-HANI, C. N. Conceptual Profiles: A Theory of Teaching and Learning Scientific Concepts. Springer, 2014.
MORTIMER, E. F.; SCOTT, P.; AMARAL, E. M. R.; EL-HANI, C. N. Conceptual Profiles: Theoretical-Methodological Bases of Research Program. In: MORTIMER, E. F.; EL-HANI, C. N. Conceptual Profiles: A Theory of Teaching and Learning Scientific Concepts. Springer, 2014.
SABINO, J. D.; AMARAL, E. M. R. A Utilização do Perfil Conceitual de Substância No Planejamento do Ensino e na Análise do Processo de Aprendizagem. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 245-265, 2018.
SILVA, F. C. V. Análise de diferentes modos de pensar e formas de falar o conceito de Ácido/Base em uma experiência socialmente situada vivenciada por Licenciandos em Química. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2017.
SILVA, J. R. R. T. Diversos modos de pensar o conceito de substância química na história da ciência e sua visão relacional. Ciência e Educação (UNESP), v. 23, p. 707722, 2017.
SILVA, J. R. R. T.; AMARAL, E. M. R. Proposta de um perfil conceitual para substância. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação de Ciências, v. 13, n.3, 2013.
SILVA, P. N; SOUZA, L. O.; SILVA, F. C. V.; SIMÕES NETO, J. E. A transposição didática do conteúdo termodinâmica química. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 198-217, 2019.
SIMÕES NETO, J. E. Uma proposta para o perfil conceitual de energia em contexto do ensino da física e da química. 2016. 248 f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2016. WENGER, E. Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge University Press, 1998.