Curriculum policies and public-private partnerships: the movement for BNCC and the effects on Science/Chemistry teaching
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12997Keywords:
Parcerias público-privadas;, Educação em Ciências;, Ciclo de políticas;, Redes de governança;Abstract
Entrepreneurship in Basic Education has been observed by the presence of relationships between public-private sectors in education, at different levels. With a qualitative approach, with analysis of social networks using the network ethnography method, this work aimed to analyze the role of the Lemann Foundation in education, specifically in Science/Chemistry, from the mapping of governance networks by the Movement for the Common National Base. The research shows that the Lemann Foundation, together with one of its branches, the Khan Academy, develops actions for curricular proposals and for the production of video lessons for different areas of knowledge, among which is the Science/Chemistry area. Curriculum proposals, in the form of "content listing", and video classes, allocated on the Youtube platform, are produced to meet the requirements of the BNCC, having a format based on traditional/linear and content teaching, without any relationship with other disciplines of the area itself, as well as related areas, in disagreement with the innovative purpose announced on the Khan Academy platform or by the groups that make up the MBNC network.
Downloads
References
BRANCO, Emerson P.; ZANATTA, Shalimar C. BNCC e Reforma do Ensino Médio: implicações no ensino de Ciências e na formação do professor. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 3, p. 58-77, 3 mar. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
_______. Ministério da Educação. Secretária da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, SEB, 2018.
BALL, Stephen J. Education Reform: A critical and post – structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.
____; JUNEMANN, Carolina. Networks, New Governance, and Education. Bristol: The Policy Press, 2012.
____BALL, Stephen J. Global Education Inc. New policy networks and the neo-liberal imaginary. Inglaterra: Routledge, 2012.
____. Educação Global S.A.: Novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Uepg, 2014. Janete Bridon.
BASTIAN, Mathieu.; HEYMANN, Sebastien., JACOMY Mathieu. Gephi: an open source software for exploring and manipulating networks. In: International AAAI Conference on Weblogs and Social Media. Association for the Advancement of Artificial Intelligence. 2009.
BORGATTI, Stephen P.; HALGIN, Daniel S. On Network Theory. Organization Science, [s.l.], v. 22, n. 5, p. 1168 - 1181, out. 2011.
BOWE, Richard; BALL, Stephen J.; GOLD, Anne. Reforming education and changing schools: case studies in policy sociology. New York: Routledge, 1992.
CAETANO, Maria Raquel. Ensino Médio no Brasil e a privatização do público: o caso do Instituto Unibanco. Universidade e Sociedade, Porto Alegre, n. 56, p. 84 - 99, 2015.
____. O Ensino Médio no Brasil e o Instituto UNIBANCO: um caso de privatização da educação pública e as implicações para o trabalho docente. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, p. 122 - 139, 2016.
____. Relações entre o público e o privado: influencias do setor privado na gestão da educação pública. E agora? O Público e o Privado, [s. l], v. 30, p. 209 - 226, 2017.
CASTELLS, Manuel. Materials for an exploratory theory of the network society1. The British Journal Of Sociology, [s.l.], v. 51, n. 1, p. 5-24, jan. 2000.
CAVALCANTE, Pedro. Convergências entre a governança e o pós-nova gestão pública. Boletim de Análise Político-Institucional, [s.l.], v. 19, p. 17 - 23, 2018.
CÓSSIO, Maria de Fátima. A nova gestão pública: alguns impactos nas políticas educacionais e na formação de professores. Educação, Pelotas, v. 41, n. 1, p. 66 - 73, 2018.
____; SCHERER, Susana Schneid. Governança e redes políticas educacionais: um estudo sobre o estado do Rio Grande do Sul - RS. Rev. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 21, n. 3, p. 137-149, 2018.
____; SCHERER, Susana Schneid; LOPES, Daniela Oliveira. As parcerias público-privadas em educação e as redes de políticas: um estudo sobre uma consultoria em gestão escolar. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 4, p. 1 - 18, 31 dez. 2020.
____; SCHERER, Susana Schneid. Governança em rede e parcerias público-privadas em educação no Estado do RS. Contrapontos, Pelotas, v. 19, n. 2, p. 71 - 92, 2019.
CHERVEN, Ken. Mastering Gephi Network Visualization: produce advanced network graphs in gephi and gain valuable insights into your network datasets. Birmingham: Packt Publishing, 2015.
DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, v. 28, n. 100, p. 921 - 946, 2007.
EVERETT, Martin G.; BORGATTI, Stephen P. Extending Centrality. Models And Methods In Social Network Analysis. Cambridge University Press [s.l.], p. 57-76, 7 fev. 2005.
HOWARD, Philip N. Network Ethnography and the Hypermedia Organization: New Media, New Organizations, New Methods. New Media & Society, [s.l.], v. 4, n. 4, p. 550 - 574, dez. 2002.
JACOMY, Mathieu; VENTURINI, Tommaso; HEYMANN, Sebastien; BASTIAN, Mathieu. Force Atlas 2, a Continuous Graph Layout Algorithm for Handy Network Visualization Designed for the Gephi Software. Plos One, [s.l.], v. 9, n. 6, p. 1-12, 10 jun. 2014.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa: O neo-liberalismo em ataque ao ensino público. 21. ed. Londrina: Planta, 2004. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva.
LEMANN, Fundação. Parceiros. Disponível em: <https://fundacaolemann.org.br/>. Acesso em: 05 jun. 2019.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. 2. ed. 1986: Pedagógica e Universitária Ltda., 1986.
PERONI, Vera Maria Vidal. A democratização da educação em tempos de parcerias entre o público e o privado. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 19, n. 40, p.215 - 227, ago. 2010.
____. A gestão democrática da educação em tempos de parceria entre o público e o privado. Proposições, Campinas, v. 23, n. 2, p.19 - 31, ago. 2012.
____. As Relações Entre o Público e o Privado nas Políticas Educacionais no Contexto da Terceira Via. Currículo Sem Fronteiras, [s.l.], v. 13, n. 2, p.234 - 255, 2013.
____; COMERLATTO, Luciani Paz. Parceria público-privada e a gestão da educação: o programa gestão nota 10 do Instituto Ayrton Senna. Perspectiva, [s.l.], v. 35, n. 1, p. 113-133, 2017.
____. Múltiplas Formas de Materialização do Privado na Educação Básica Pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo Sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 212 - 238, 2018.
____; OLIVEIRA, Cristina Maria Bezerra de. O marco regulatório e as parcerias público-privadas no contexto educacional. Revista Práxis Educacional, [s.l.] v. 15, n. 31, jan./mar. 2019.
____; OLIVEIRA, Cristina Maria Bezerra. O curso Gestão para Aprendizagem da Fundação Lemann como processo de institucionalização do gerencialismo nas escolas de educação básica alagoanas: implicações para a democratização da educação. Educar em Revista, [s.l.], v. 36, p. 1 – 22, 2020.
SHIROMA, Eneida Oto. Networks in action: new actors and practices in education policy in Brazil. Journal Of Education Policy, [s.l.], v. 29, n. 3, p. 323 - 348, 2 set. 2013.
____; MORAES, Maria Célia M. de; EVANGELISTA, Olinda. Política Educacional. 3. ed. Rio de Janeiro: Dp&a, 2004.
TICHY, Noel M.; TUSHMAN, Michael L.; FOMBRUN, Charles. Social Network Analysis for Organizations. The Academy Of Management Review, [s.l.], v. 4, n. 4, p. 507 - 519, 1979.
VIEIRA, Luis Duarte; NICOLODI, Jean Carlos; DARROZ, Luiz Marcelo. A área de Ciências da Natureza nos PCNs e na BNCC. Revista Insignare Scientia -Ris, [s. l], v. 4, n. 5, p. 105-122, 2021.