School form and history teaching manuals

Authors

  • Osvaldo Rodrigues Junior Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2015n25.8060

Keywords:

Manuals of Teaching History, School form, Teacher training

Abstract

This article discusses the links between the school form and the Teaching of History   manuals  for  teachers   in   Brazil.  This   study   of   the   discussion indicated  by  Vincent,  Lahire  and  Thin  (2001)  on  the  relationship  between the  school  form  and  manuals  or  "treated".  Thus,  we  sought  to  identify  the relationship  between  the  establishment  of  the  discipline  of  History  and history didactics manuals in Brazil. From this initial discussion analyzed the state  of the  art  research  on Teaching  manuals  of  history  in  Brazil  allowing 8 some  inferences:  1)  there  is  an  intrinsic  relationship  between  the  school form  and  textbooks;  2)  Teaching  manuals  of  history  relate  intrinsically  to the  constitution  of  history  of  discipline  in  Brazil;  4)  the  history  didactics manuals respond to one type of teacher education in Brazil.

KEYWORDS: Manuals   of   Teaching   History. School   form.   Teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Osvaldo Rodrigues Junior, Universidade Federal do Paraná - UFPR

    Doutorando em Educação pelo Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação  da Universidade Federal  do Paraná orientado  pela Profa.  Dra.  Tânia  Maria Figueiredo  Braga Garcia. Membro do Núcleo de Pesquisas em Publicações Didáticas – NPPD/UFPR. Assessor Técnico  Pedagógico  na  Secretaria  Municipal  de  Educação,  Cultura,  Esporte  e  Turismo  de Itararé-SP.  Coordenador  e  professor  do  curso  de  Licenciatura  em  História  das  Faculdades Integradas de Itararé.

Published

05-06-2018

How to Cite

RODRIGUES JUNIOR, Osvaldo. School form and history teaching manuals. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 25, p. 7–27, 2018. DOI: 10.36661/2238-9717.2015n25.8060. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/8060. Acesso em: 9 mar. 2025.