Discussing indigenous protagonisms in the story of history

dialogues on the Xukuru people of Ororubá in Pesqueira/PE

Authors

  • Edson Hely Silva UFP

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n34.11107

Abstract

We present reflections on an experience where we seek to highlight indigenous protagonism in history classes, highlighting the indigenous people Xukuru do Ororubá inhabiting the municipalities of Pesqueira and Poção/PE. Starting from the dialogues with the participation of representatives of the indigenous people in the classroom, discussing situations for overcoming preconceptions expressed by the students regarding indigenous peoples, from physical stereotypes to questions about indigenous access to technologies. Favoring teaching beyond the textbook, with a new approach to indigenous themes and indigenous peoples, emphasizing their mobilization for the conquest and guarantee of rights, specifically to the lands where they live, for the affirmation of their identity in their relations with others not Indians.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Eliene A. de. (Org.). Xucuru, filhos da mãe Natureza: uma história de resistência e luta. 2. ed. Olinda: CCLF/Pesqueira Prefeitura Municipal, 2002.

ALMEIDA, Maria R. C. Os índios na História do Brasil. Rio de Janeiro, FGV, 2010.

BONIN, Iara Tatiana. Povos indígenas na rede das temáticas escolares: o que isso nos ensina sobre identidades, diferenças e diversidade? Revista Currículo sem Fronteiras, v.10, n.1, p.73-83, Jan./Jun. 2010.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida; GOMES, Luana Barth. A temática indígena na escola: ensaios de educação intercultural. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 53-69, Jan./Abr. 2012

BRASIL. Lei nº 11.645/2008. Inclusão no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e cultura Afro-Brasileira e Indígena”. 2008.

DANTAS, Mariana Albuquerque. Identidades indígenas no Nordeste. In: WITTMANN, Luísa Tombini. (Org.). Ensino (d)e história indígena. Belo Horizonte: Autêntica, 2015, p. 81-115.

GOMES, Luana Barth. Legitimando saberes indígenas na escola. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

LAMAS, Fernando Gaudereto; VICENTE, Gabriel Braga; MAYRINK, Natasha. Os indígenas nos livros didáticos: uma abordagem crítica. Revista Cadernos de Estudos e Pesquisas na Educação Básica, v.2, n.1, p. 124-139, 2016.

LEAL, Caroline; ANDRADE, Lara E. (Orgs.). Guerreiras: a força da mulher indígena. Olinda, Centro Luiz Freire, 2013.

MEDEIROS, M. do C. Igreja e dominação no Brasil escravista: o caso dos Oratorianos de Pernambuco – 1659-1830. João Pessoa, Ideia, 1993.

MEINERZ, Carla Beatriz. Ensino de História, diálogo intercultural e relações étnico-raciais. Educação & Realidade, v. 42, n. 1, p. 59-77, jan./mar. 2017.

MONTEIRO, John Manuel. Armas e armadilhas. In: NOVAES, Adauto. (Org.). A outra margem do Ocidente. São Paulo: Cia. Das Letras, 1999, p. 237-249.

NEVES, Rita de Cássia. Dramas e performances: o processo de reelaboração étnica nos rituais, festas e conflitos. 2005. Tese (Doutorado em Antropologia Social). Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2005.

OLIVEIRA, Kelly Emanuelly de. Construindo redes e relações: estratégias políticas no povo indígena Xukuru (PE). Revista ANTHROPOLÓGICAS, ano 14, vol.21(2): 235-264, 2010.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Uma etnologia dos “índios misturados”? Situação colonial, territorialização e fluxos culturais. In: OLIVEIRA, João Pacheco de. (Org.). A viagem de volta: etnicidade, política e reelaboração cultural no Nordeste indígena. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2004, p. 13-38.

SETTE, Hilton. Pesqueira: aspectos de sua Geografia Urbana e de suas interrelações regionais. Recife, Colégio Estadual de Pernambuco, 1956.

SILVA, Edson. Índios no Nordeste: por uma história socioambiental regional. Cadernos do CEAS, v. 240, p. 117-136, 2017.

SILVA, Edson. História indígena e história socioambiental no Semiárido pernambucano: os Xukuru do Ororubá. In: SILVA, Edson H; SANTOS, Carlos Alberto da S; OLIVEIRA, Edivania Granja da S; COSTA NETO, Erando M. (Orgs.). História Ambiental e história indígena no Semiárido brasileiro. Fera de Santana/BA: UEFS Editora, 2016, p. 13-33.

SILVA, Edson Hely. Xukuru: memórias e História dos índios da Serra do Ororubá (Pesqueira/PE), 1950-1988. Tese (Doutorado em História). Campinas. Universidade Estadual de Campinas, 2008

SILVA, Edson. Povos indígenas e ensino de história: Subsídios para a abordagem da temática indígena em sala de aula. In: História e ensino. Londrina, p. 45-62, 2002.

SILVA, Maria da Penha da. Para além do dia 19 de abril: a temática indígena na escola, entre limites e possibilidades. MÉTIS: história & cultura. v. 17, n. 33, p. 81-102, jan./jun. 2017a.

SILVA, Maria da Penha da. Vozes indígenas Xukuru do Ororubá sobre a aplicação da Lei nº 11.645/2008 nas escolas municipais em Pesqueira/PE. Revista Ensino Interdisciplinar, v. 3, nº. 08, p. 289-308, 2017b.

Published

18-12-2019

How to Cite

SILVA, Edson Hely. Discussing indigenous protagonisms in the story of history: dialogues on the Xukuru people of Ororubá in Pesqueira/PE. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 34, p. 61–75, 2019. DOI: 10.36661/2238-9717.2019n34.11107. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/11107. Acesso em: 5 dec. 2025.