The invisibility of indigenous and black people in the stories of the Santa Catarina fortresses and the Teaching of History
DOI:
https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n34.11034Abstract
This article discusses the invisibility of the indigenous and black population in the history of Fortress Anhatomirim, through an analysis of a certain Santa Catarina historiography, and discusses the educational practices of the projects involving this fortress and the teaching of history. We present the process of patrimonialization, comprehended on three movements: discourses, restoration and uses. Among the discourses, we list the narratives from a certain Santa Catarina historiography, markedly Eurocentric, which privileges the contributions of the European colonizers instead of indigenous, African and African Brazilians for the social, economic and cultural formation of Santa Catarina. In addition to making history unfeasible, the construction of national heritage was based on a universal national identity. We stand for the possibility of an intercultural dialogue, addressing the immaterial dimension of material heritage, in order to bring other stories, other memories of other subjects from the relationship between history teaching, critical and emancipatory heritage education and cultural heritage by the National Curriculum Parameters (PCNs) and expanded by Laws 10.639/03 and 11.465/08 to discuss ethnic and racial issues.
Downloads
References
ACHINTE, Adolfo Albán. Pedagogías de la re-existencia. Artistas indígenas y afrocolombianos. In: WALSH, Catherine (Ed.). Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013, pp. 443-469.
AMARAL, João Paulo Pereira do. Da colonialidade do patrimônio ao patrimônio decolonial. 2015. 158 f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado Profissional em Preservação do Patrimônio Cultural, Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, 2015.
BARTOLOMEU MÈLIA, s.j. Teko porã: formas do bom viver guarani, memória e futuro. In: SILVEIRA, Nádia Heusi; MELO, Clarissa Rocha; JESUS, Suzana Cavalheiro de. Dialógos com os Guarani: articulando compreensões antropológicas e indígenas. Florianópolis: Editora UFSC, 2016. pp. 23-30.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: História, Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Lei nº 9.3944/1996 da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília.
BRANDÃO, Jefté. A História das Fortalezas Catarinenses no século XIX. Revista Ágora, Vitória, n. 17, p. 32-48. 2013.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In.: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012 (Obras Escolhidas v. 1)
CARDOSO, Fernando Henrique. Capitalismo & escravidão no Brasil meridional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
CARDOSO, Fernando Henrique; IANNI, Octávio. Cor e mobilidade social em Florianópolis: aspectos das relações entre negros e brancos numa comunidade do Brasil meridional. São Paulo: Ed. Nacional, 1960.
CARDOSO, Salete Rodrigues; FEITOSA, Diane Mendes Pereira. O Ensino da história e cultura afro-braseileira nos currículos oficiais: desafios da formação de docente. Revista Fundamentos, v. 2, n.1,2015. P.82-97.
DE MELO, Luciara Azevedo. Entrevista concedida a Pedro Mülbersted Pereira. Governador Celso Ramos, 26 de outubro de 2017. [Gravação digital transcrita, acervo do autor].
GALZERANI, Maria Carolina Bovério; FORTUNA, Cláudia Prado. Práticas de memória, tempo e ensino de História. In.: ZAMBONI, E., GALZERANI, M.C.B.; PACIEVITCH, C. (Orgs). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Memória Tempo e História: perspectivas teóricometodológicas para pesquisa em ensino de história. Cadernos do CEOM (UNOESC), Chapecó, v. 28, p. 15-30, 2008.
GUIMARÃES, Maria de Fátima. Patrimônio Cultural e Ensino de História. In.: ZAMBONI, E., GALZERANI, M.C.B.; PACIEVITCH, C. (Orgs). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.
MACHADO, Rosangela Maria de Melo. Fortalezas da Ilha de Santa Catarina: um panorama. Florianópolis: Gráfica Editora Pallotti, 1992.
MOISÉS, Raquel. Porque e como Anhatomirim, ou a “toca pequena do diabo”, foi restaurada. A Construção: Região Sul, nº 177, 1983.
MORAES, Renata Figueiredo. O ensino de cultura e história Afro-brasileira e indígena na Educação Básica o desafio de professores, alunos e ações governamentais. História e Perspectivas, Uberlândia (53): 239-263, jan/jun. 2015.
MIGNOLO, Walter. Desobediencia epistémica: retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2010.
NÖTZOLD, Ana Lúcia Vulfe, ROSA, Helena Alpini. História e cultura Guarani: Escola Indígena de Educação Básica Whera Tupã Poty D’já. Florianópolis: Pandion, 2011, 62p.
PAIM, E. A. Para além das leis: o ensino de culturas e histórias africanas, afrodescendentes e indígenas como decolonização do ensino da história. In: MOLINA, A. H.; FERREIRA, C. A. L. F. (Org.). Entre Textos e Contextos: caminhos do ensino de História. 1ed.Curitiba: CRV, 2016, v. 1, p. 141-166.
PAIM, Elison Antonio; ARAÚJO, Helena Maria Marques. Memórias outras, patrimônios outros, e decolonialidades: Contribuições teórico-metodológicas para o estudo de história da África e dos afrodescendentes e de história dos Indígenas no Brasil. Archivos Analíticos De Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 26, p. 92-116, 2018.
PEREIRA, Júnia Sales. Ensino de História e Patrimônio na relação museu-escola. In.: ZAMBONI, E., GALZERANI, M.C.B.; PACIEVITCH, C. (Orgs). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.
PEREIRA, Leandro Balejos. Ensino de história e o ofício do historiador: a investigação do processo de patrimonialização do espaço físico da Escola Estadual Professor Olintho de oliveira (Porto Alegre/RS) com alunos e alunas do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado) -- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Ensino de História, Porto Alegre, BR-RS, 2016. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/156462
PEREIRA, Nilton Mullet. Ensino de História e resistência: notas sobre uma história menor. In.: PAIM, Elison Antonio (Org). Patrimônio cultural e escola: entretecendo saberes. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017.
PEREIRA, Pedro Mülbersted. O processo de patrimonialização de fortaleza de Santa Cruz de Anhatomirim: discursos, restauro, usos (1970-1992). 1 v. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de PósGraduação em Educação, Florianópolis, 2016. Disponível em: http://www.bu.ufsc.br/teses/PEED1227-D.pdf
PEREIRA, Pedro Mülbersted; PAIM, Elison Antonio. Prática educativas nas fortalezas catarinense: possiblidades de uma diálogo plural e intercultural. MÉTIS: história&cultura. V. 17, n.33, 08, 2018, p. 171-197.
ROSA, Paulo W. Vieira da. Anhatomirim: a ilha redimida. Florianópolis: Ed UFSC, 1983.
SALVADOR, Angela Sabrine do Nascimento. Entre Escritos e vasilhas cerâmicas: O indígena na sociedade colonial na Ilha de Santa Catarina (séculos XVIII e XIX). Dissertação de Mestrado em História da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianopólis, 2017, 358p.
TOLENTINO, Átila Bezerra. Educação patrimonial decolonial: perspectivas e entraves nas práticas de patrimonialização federal. Sillogés, v.1, n.1, 2018.
UCHÔA, Carlos Eduardo. Fortalezas catarinenses: a estória contada pelo povo. Florianópolis: Imprensa Universitária da UFSC, 1992.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In.: CANDAU, Vera (org). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa, Bogotá, n.9, p. 131-152, 2008.
WOLFF, Cristina Scheibe. Historiografia: uma introdução ao debate. Revista de Santa Catarina em História. Florianópolis- UFSC, v.1, n.1, 2009.












