What is this that is shown in the Training Itinerary: perceptions of Chemistry teachers from the Central-West

Authors

  • Ana Carolina Manvailer Siqueira Universidade Federal da Grande Dourados
  • Vivian dos Santos Calixto Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECMat-UFGD). https://orcid.org/0000-0002-5521-0633

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.15161

Keywords:

New Secondary Education, Interviews, Discursive Textual Analysis

Abstract

In the educational field, the selection of certain contents to the detriment of others expresses intentions and ways of being and acting of a society. Considering that the experience lived in school provides a more or less alienating/domesticating education, the curriculum space becomes an important stage for disputes and the constitution of identities. In the last decades, different curricular reforms have been proposed that 

promised to solve the chronic problems of the educational system. Among these, the New Secondary Education (NEM) and the National Common Curricular Base (BNCC), which based their proposition on the propaganda of curricular flexibility and greater attractiveness. In view of this conjecture, in our study we intend to understand the context of the Formative Itinerary (IF) through interviews with three teachers. From the process of analyzing the interviews, via Discursive Textual Analysis, forty-two units of meaning emerged, fourteen initial categories, four intermediate categories and one final category. In this article we focus on the debate of two intermediate categories, one linked to the meanings of NEM and the other to its impacts. In the interpretative process it was possible to identify relevant clues in the challenge of understanding IF, such as: i) the duality of the meanings of NEM and IF; and ii) unveiling of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Carolina Manvailer Siqueira, Universidade Federal da Grande Dourados

    Licencianda em Química na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Bolsista de Iniciação Científica. Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil. E-mail: ana.siqueira033@academico.ufgd.edu.br ORCID: https://orcid.org/0009-0007-3999-4697

  • Vivian dos Santos Calixto, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECMat-UFGD).

    Licenciada em Química e Mestre em Ensino de Ciências (FURG). Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática (UEM). Professora Adjunta (UFGD) e Docente Permanente do PPGECMat/UFGD, Dourados, Mato Grosso do Sul, Brasil. E-mail: viviancalixto@ufgd.edu.br ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5521-0633  

References

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Reforma do Ensino Médio, Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017.

CÁSSIO, F.; GOULART, D. C. A implementação do Novo Ensino Médio nos estados: das promessas da reforma ao ensino médio nem-nem. Retratos Da Escola, n. 16, v. 35, p. 285–293, 2022.

COMPIANI, M. Comparações entre a BNCC atual e a versão da consulta ampla, item ciências da natureza. Ciência em Foco, v. 11, n. 1, p. 91-106, 2018.

FÁVERO, A. A., CENTENARO, J. B.; SANTOS, A. P. dos. A ilusão da liberdade de escolha: O problema da “customização” do currículo dos itinerários formativos da Reforma do Ensino Médio. Educação Por Escrito, n. 13, v. 1, e43171, 2022.

LIMA, M. C. S.; GOMES, D. J. L. Novo Ensino Médio em Pernambuco: construção do currículo a partir dos itinerários formativos. Retratos da Escola, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 315–336, 2022.

MATO GROSSO DO SUL. Resolução SED No 3.958, de 16 de dezembro de 2021. Dispõe sobre a organização curricular do Ensino Médio em Tempo Integral para as escolas do Programa de Educação em Tempo Integral, denominado “Escola da Autoria”, da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul, e dá outras providências. Diário Oficial Eletrônico, MS, n. 10.710, 2021.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

SACRISTÁN, J. G. O que significa currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35.

SÁNCHEZ GAMBOA, S. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. 1a. ed.SC: Argos, 2007.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2015.

SÜSSEKIND, M. L. A BNCC e o “novo” Ensino Médio: reformas arrogantes, indolentes e malévolas. Retratos da Escola, [S. l.], v. 13, n. 25, p. 91–107, 2019.

VIEGAS, E. R. S.; DOMINGUES, A. T.; LIMA, M. H. S. A Base Nacional Comum Curricular e os itinerários formativos no Ensino Médio: reflexões sobre rede estadual do Mato Grosso do Sul. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 14, n. esp.1, p. e024010, 2024.

Published

25-11-2025

How to Cite

MANVAILER SIQUEIRA, Ana Carolina; DOS SANTOS CALIXTO, Vivian. What is this that is shown in the Training Itinerary: perceptions of Chemistry teachers from the Central-West. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e15161, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.15161. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/15161. Acesso em: 7 dec. 2025.