Teaching oxygenated functions: a didactic experience using medicinal plants to contextualize learning in a virtual environmenta virtual environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14704

Keywords:

Oxygenated Organic Functions, Remote Teaching, Teaching Methodologies

Abstract

The teaching of Chemistry, particularly topics like oxygenated organic functions, presents challenges due to its abstract and decontextualized approach. This study aimed to develop and implement a didactic experience based on the theme of medicinal plants, making the teaching of this content more relatable to students' everyday experiences. The didactic sequence was conducted virtually via Google Meet platform from August and December 2020, targeting a class of 66 third-year high school students from a public state school in the city of Esperança-PB. The research was structured into three stages: assessing prior knowledge about medicinal plants, applying the didactic sequence, and evaluating students' perceptions of the methodology. Data were collected through questionnaires containing four questions related to the topic, which responses analyzed and some transcribed for qualitative interpretation. The results indicated that more than 90% of the students were able to establish connections between the theme and the studied content, considering the approach more dynamic and engaging. These findings underscore the importance of active methodologies that promote student participation, foster engagement, and support meaningful, contextualized learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Nathália Souza; MAIA, Jefferson Leite. O ensino de química usando tema Baía de Guanabara: uma estratégia para aprendizagem significativa. Química nova na escola, v. 38, n. 3, p. 261-268, 2016.
BRAIBANTE, Mara Elisa Fortes et al. A química dos chás. Química Nova na escola, v. 36, n. 3, p. 168-175, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Práticas integrativas e complementares: plantas medicinais e fitoterapia na Atenção Básica. Brasília: MS; 2012.

BRASIL. RDC nº 10 de março de 2010. Dispõe sobre a fitoterapia de drogas vegetais junto à Agência Nacional de Vigilância Sanitária, de 10 de março de 2010.

BRAUN, Virgínia; CLARKE, Victoria; GRAY, Debra. Coleta de dados qualitativos: Um guia prático para técnicas textuais, midiáticas e virtuais. Editora Vozes, 2019.

CAMPOS, Ana Maria Pinheiro et al. Uso racional de plantas medicinais e fitoterápicos: revisão de literatura. Mostra Científica da Farmácia, v. 6, n. 1, 2019.

CAVAGLIER, Maria Cristina dos Santos; MESSEDER, Jorge Cardoso. Plantas medicinais no ensino de química e biologia: propostas interdisciplinares na educação de jovens e adultos. Revista brasileira de pesquisa em educação em ciências, v. 14, n. 1, p. 55-71, 2014.

DEGÁSPARI, Cláudia Helena; WASZCZYNSKYJ, Nina; PRADO, Maria Rosa Machado. Atividade antimicrobiana de Schinus terebenthifolius Raddi. Ciência e agrotecnologia, v. 29, p. 617-622, 2005.

FERREIRA, Francisco Cleber Silva. Propriedades uroprotetoras dos compostos [6]-,[8]-e [10]-gingerol isolados do Zingiber officinale na cistite hemorrágica induzida por ifosfamida em camundongos. 2017.

GERHARDT, Daniéli. Avaliação do efeito do alcaloide boldina sobre modelos experimentais de malignidades do sistema nervoso central e bexiga. 2012.

GOMES, Jacqueline Pereira et al. Do saber intergeracional ao saber científico: ensino de química orgânica a partir da temática chá no ensino médio. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 7, n. 1, p. 21-40, 2024.
KOVALSKI, Mara Luciane; OBARA, Ana Tiyomi. O estudo da etnobotânica das plantas medicinais na escola. Ciência & Educação, v. 19, n. 04, p. 911-927, 2013.

LACERDA, Gabriela Eustáquio. Composição química, fitoquímica e dosagem de metais pesados das cascas das folhas secas e do gel liofilizado de Aloe Vera cultivadas em hortas comunitárias da cidade de palmas, Tocantins. 2016.

LOYOLA, Cristiana Oliveira de Barbosa; SILVA, Fernando César. Plantas Medicinais: uma oficina temática para o ensino de grupos funcionais. 39volume, p. 1971, 2017.

MAGALHÃES, Sandra Aparecida Padilha Fraga; OLIVEIRA, Maria de Fátima Silva. Escolas Fitoparceiras: Saúde, Ambiente e Educação através das Plantas Medicinais. Revista Fitos, v.5, n.01.2010.

MAROCHIO, Maria Regina; OLGUIN, Conceição de Fátima Alves. Plantas medicinais e o estudo das funções orgânicas. Cadernos PDE, p. 1-18, 2013.

MELO, Marilândes; VIEIRA, Jonathan Malone; BRAGA, Otoniel Carvalho. Da xícara ao becker: plantas medicinais como recurso didático no ensino de química. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 6, n. 2, 2016.

MENDIETA, Marjoriê da Costa et al. Plantas medicinais indicadas para gripes e resfriados no sul do Brasil. Revista Eletrônica De Enfermagem, v. 17, n. 3, p. 28882-28882, 2015.

MOTA, Janine da Silva. Utilização do Google Forms na pesquisa acadêmica. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 12, p. 371-373, 2019.

ROMERO, Adriano Lopes et al. Composição química e atividade do óleo essencial de Origanum vulgare sobre fungos fitopatogênicos. Journal of Health Sciences, v. 14, n. 4, 2012.

SANTOS, Raquel Aparecida dos; DAVID, Marciana Almendro. Plantas medicinais: uma temática para o ensino de Química. Revista Interdisciplinar Sulear, n. 3, 2019.

SILVA, Francisco Erivaldo F. da et al. Temática Chás: uma contribuição para o ensino de nomenclatura dos compostos orgânicos. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 329-338, 2017.

SILVA, Gleison Lopes da et al. Plantas medicinais no ensino de química e biologia: uma alternativa para o estudo de funções orgânicas. EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS EM MÚLTIPLOS CONTEXTOS, p. 348, 2018.

SILVA, Marizelda Rael da. A utilização do conhecimento de plantas medicinais como ferramenta para estimular a preservação ambiental. 2011.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016.

ZETÓLES, Maíra Gaigher; TRAZZI, Patricia Silveira da Silva. O ensino por investigação na escola do campo: uma relação entre as plantas medicinais e saúde. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 4, p. 477-490, 2020.

Published

26-06-2025

How to Cite

FRANÇA, Joseilton Franco; TORRES, Maria Conceição de Menezes; DE LUNA, Leossandra Cabral; DE ARAÚJO, Lidiane Gomes. Teaching oxygenated functions: a didactic experience using medicinal plants to contextualize learning in a virtual environmenta virtual environment. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14704, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14704. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14704. Acesso em: 7 dec. 2025.