Cordel literature as an enhancer of scientific themes in Science Teaching: an experience report with the theme of global warming

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14277

Keywords:

Cordel Literature, Science Teaching, Global Warming

Abstract

This article aims to report on a workshop conducted with 5th-grade students, focusing on global warming and its connection with the use of cordel literature. The workshop was carried out in four stages: (1) Investigation of the students' prior knowledge; (2) Presentation of the content on climate change; (3) A brief introduction to cordel literature and its characteristics; and (4) Practical activity: creation of cordel verses and woodcut illustrations. Based on the results obtained, we highlight the potential and challenges encountered during the development of this activity. In this context, we reflect on the importance of using cordel literature to address scientific topics, especially in the early years of education.

Downloads

Author Biography

  • Rutiléa Mendes de Morais, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

    Doutoranda em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)  no âmbito da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN), Licenciada em Biologia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), Especialista em Docência no Ensino Superior, pela universidade Cândido Mendes (UCAM), Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Desenvolve pesquisas relacionadas à Educação em Saúde, Educação em Ciências, Literatura de Cordel, Educação a Distância e o Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK).

References

BARBOSA, A. S. M.; PASSOS, C. M. B.; COELHO, A. de A. O cordel como recurso didático no ensino de ciências. Revista Experiências no Ensino de Ciências, v. 62, p.161-168, 2011.

BORGES, L. C. S; BROIETTI, F. C. D; ARRUDA, S. M. Ações docentes em aulas expositivas dialogadas de química no ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências – V26 (1), pp. 53-69, 2021. Acesso em 09 de dez de 2023. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1962

CARREIRO, L. M. et al. A importância do uso da literatura do cordel como facilitador do ensino-aprendizagem da química orgânica no ensino médio. In: Encontro Nacional de Enino de Química. Salvador, 2012. Anais [...] Disponívelem: https://portalseer.ufba.br/index.php/anaiseneq2012/article/view/7933. Acesso em: 24 dez. 2022.

CUNHA, R. G.; RODRIGUES, M. A. Promovendo a alfabetização científica através de oficinas pedagógicas sobre atmosfera, efeito estufa e aquecimento global. Experiências em Ensino de Ciências v.14, No.1, 2019. Acesso em: 13 de dez de 2023. Disponível em: https://fisica.ufmt.br/eenciojs/index.php/eenci/article/view/36/25

DELIZOICOV, N. C.; SLONGO, I. I. P. O ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, (32), 2013. Acesso em 9 de dez de 2023. Disponível em: https://serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/75

MARIANI, V. C. P.; SEPEL, L. M. N. Oficinas e docências: construindo saberes para o ensino dos anos iniciais. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 6, n. 1, p. 80-100, 4 maio 2023. Acesso em: 13 de dez de 2023. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13053

MORAIS, R. M.; EUGÊNIO, B. G. A utilização do cordel como recurso nos trabalhos em ensino de ciências: uma revisão sistemática da literatura. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1031–1047, 2021. DOI: 10.46667/renbio.v14i2.474. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/474 . Acesso em: 13 dez. 2023.

OLIVEIRA, S. M. L.; ALMEIDA, R. O. A utilização da literatura de cordel como instrumento mediador na aprendizagem sobre aquecimento global. In:ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS -ENPEC, 10., Águas de Lindóia, SP, 2015. Anais [...]. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/x-enpec/anais2015/resumos/R1654-1.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

SANTOS, W.; SILVA, I. As potencialidades da Literatura de Cordel para o Ensino de Física na perspectiva de professores-pesquisadores da área de Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 1, p. 214-234, 4 jun. 2020. Acesso em 09 de dez 2023. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11128

SEABRA, S. F. F.; LAMEIRA, A. P. G.; MENDONÇA, G. A. F. Análise e (re) construção de conceitos sobre efeito estufa e aquecimento global por estudantes da 7a série do Ensino Fundamental -Pará. III ENEBIO & IV EREBIO – Regional 5 V Congreso Iberoamericano de Educación en Ciências Experimentales. Revista da SBEnBio – Número 03. Outubro de 2010. Acesso em: 13 de dez de 2023. Disponível em: https://www.sbenbio.org.br/publicacoes/anais/III_Enebio/A010.pdf

SOARES, A. C.; MAUER, M. B.; KORTMANN, G. L. Ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: possibilidades e desafios em Canoas-RS. Revista de Educação, Ciência e Cultura | v. 18 | n. 1 | jan./jun. 2013. Acesso em: 9 de dez de 2023. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/229384408.pdf

TEIXEIRA, F. M.; SOBRAL, A. C. M. B. Como novos conhecimentos podem ser construídos a partir de conhecimentos prévios: um estudo de caso. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 667-677, 2010. Acesso em: 09 de dez. de 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/HGqTSFFXNpSSkg4vnDFw3mh/?format=pdf&lang=pt

VIGOTSKY, Levi Seminovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Published

08-04-2025 — Updated on 08-04-2025

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

DE MORAIS, Rutiléa Mendes; BRITO, Rafael Casaes de. Cordel literature as an enhancer of scientific themes in Science Teaching: an experience report with the theme of global warming. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14277, 2025. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14277. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14277. Acesso em: 22 apr. 2025.