Alternatives for the Development of Computational Thinking in Science Education through an Unplugged Activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14251

Keywords:

Unplugged Computing, Pollination

Abstract

Science Education is a field in constant transformation, having undergone several changes resulting from scientific and technological advances. Many of these advances are due to Digital Technologies (DT), and Computational Thinking (CT) helps in understanding how these technologies are developed. In this study, our main objective was to describe and analyze the implementation of an unplugged activity in which CT was applied to solve a problem related to Science content on the topic of “pollination”. The activity was carried out in the Computational Thinking for Science Education course and is linked to an outreach project. The course comprised four meetings, granting a 25-hour certification to the 12 participants. The results demonstrate viable alternatives for the development of CT integrated into Science Education. In addition to the initial proposal, we showed that it is possible to adapt this activity for different stages of Basic Education and contribute to develop various cognitive skills, above all those related to solving problems in a logical and creative way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcelo Batista Fornari, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Possui graduação em Engenharia de Bioprocessos e Biotecnologia pela Universidade Federal do Paraná (2009), Administração de Empresas pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (não concluído), Mestrado em Engenharia de Bioprocessos e Biotecnologia pela Universidade Federal do Paraná (2012) e Licenciatura em Biologia pelo Claretiano Centro Universitário (2020). É Servidor Técnico Administrativo em Educação (TAE), no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina - IFSC, e atualmente é mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste - Cascavel), na linha de pesquisa de Educação em Ciências.

  • Elenice Liberali Faria, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Graduada em Ciências Biológicas pela Unioeste, Servidora da Unioeste Campus Cascavel.

  • Fernanda Aparecida Meglhioratti, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Doutora em Educação para a Ciência pela Unesp, Docente do curso de Ciências Biológicas - Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Unioeste, Campus Cascavel.

  • Daniela Frigo Ferraz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

    Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia pela UTFPR, Docente do curso de Ciências Biológicas - Licenciatura e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática, Unioeste, Campus Cascavel.

Published

28-12-2024

How to Cite

FORNARI, Marcelo Batista; FARIA, Elenice Liberali; MEGLHIORATTI, Fernanda Aparecida; FERRAZ, Daniela Frigo. Alternatives for the Development of Computational Thinking in Science Education through an Unplugged Activity. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 8, n. 1, p. e14251, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2025v8n1.14251. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14251. Acesso em: 10 mar. 2025.