Teachers' Perceptions of Science Teaching in the Early Years of Elementary School in Youth and Adult Education (YAE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n1.13105

Keywords:

Youth and Adult Literacy, Teacher Training, Scientific Literacy

Abstract

In recent years, Youth and Adult Education (YAE) has been constituted as one of the few opportunities for access and permanence in the schooling process for those who wish to return to school, but the diversity of the audience that makes up this modality of basic education becomes a challenge for teachers. Considering the importance of science teaching, this work aims to investigate the conceptions of science teaching present in the speeches of teachers, as well as the space allocated to this area of knowledge, in the initial years of basic education of YAE. Methodologically, this is qualitative research of descriptive and explanatory type, carried out in the context of a continuing education course for teachers who work in the initial years of YAE, where the data were considered by content analysis. The results obtained point out that, although teachers recognize the importance of science teaching, there is a prevalence of teaching Portuguese language content, which may be linked to the idea, socially constructed, that students in the literacy process, regardless of the stage of life in which they are, must first master the processes of reading and writing, to then appropriate the knowledge of other areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aline Lambach, UTFPR

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná. Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Atualmente é professor - Secretaria de Educação do Estado do Paraná e suporte técnico pedagógico - Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente no seguinte tema: educação de jovens e adultos.

  • Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Doutora em Química (UFPR), Mestre em Ciências (UTFPR), Licenciada e Bacharel em Química (UFPR). Professora permanente do Programa de Mestrado e Doutorado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática- Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba, onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Interdisciplinaridade, Educação Ambiental, Formação de professores. 

  • Leandro Turmena, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

    Possui graduação em Filosofia pelo Instituto Sapientia de Filosofia - ISF e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Católico do Sudoeste do Paraná - UNICS. Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG, na linha de pesquisa "História e Políticas Educacionais". Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, na linha de pesquisa "História e Historiografia da Educação". Professor na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus de Dois Vizinhos. Professor Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) na UTFPR, Campus Curitiba. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais, ensino superior e, trabalho e educação.

Published

04-05-2023

How to Cite

Teachers’ Perceptions of Science Teaching in the Early Years of Elementary School in Youth and Adult Education (YAE). Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 345–365, 2023. DOI: 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13105. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13105. Acesso em: 3 mar. 2025.

Most read articles by the same author(s)