A utilização de atividades gamificadas e da Ciência Forense como metodologias ativas para o Ensino de Química durante o Ensino Remoto
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.13009Keywords:
Ensino de Química, Química Forense, Gamificação.Abstract
In the pandemic scenario, educational institutions needed to transpose classroom teaching to remote teaching, which provoked new thoughts and proposals to support the teaching and learning of Chemistry. Therefore, in order to make this teaching a little less tiring, this work shows the development and application of digital games within a didactic sequence using motivating teaching tools for learning and discussing Chemistry concepts contextualized to Forensic Chemistry. The methodological proposal involved 60 students from the 2nd grade of high school at Colégio Universitário Geraldo Reis (Coluni-UFF) and the pedagogical contribution was analyzed through questionnaires. These games designed in the Remote Education mold aimed to review, fix, and consolidate the knowledge acquired during the 1st Quarter of 2021. The results showed the importance and need to adopt different active methodologies for a more significant learning in Science, such as the development of games, as they proved to be quite effective in building a more comprehensive, solid, and meaningful chemical knowledge, in addition to having stimulated the student's logical reasoning, active participation in the proposed activities, and interest in learning more about chemistry.
Downloads
References
ARAÚJO, J. C. S. Fundamentos da metodologia de ensino ativa (1890-1931). In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, UFSC, 37. 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais - PCN. Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 1999, 58 p.
CORREIA DOMINGUES, G.; ALVES PEREIRA DE CARVALHO, H.; STRIEDER PHILIPPSEN, G. Ensino de circuitos elétricos por meio de tecnologias digitais: uma proposta didática baseada na Aprendizagem Significativa e nos Três Momentos Pedagógicos. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 4, n. 6, p. 597-613, 8 out. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. Rio de Janeiro: Record, 1997, 112 p.
KAPP, K. The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer, 2012.
KOPFLER, E.; OSTERWEIL, S.; SALEN, K. Movinglearning games forward, 2008. Disponível em: http://education.mit.edu/papers/MovingLearningGamesForward _EdArcade.pdf. Acesso em: 30 nov. 2021.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives in Psychology, v. 140, p. 1- 55, 1932.
MARTINS, A.; MAIA, M.; TINTI, D. Utilizando a Gamificação em uma intervenção pedagógica nas aulas de matemática do 7° ano. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 1, p. 309-321, 4 jun. 2020.
MOREIRA, M. A. APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA: da visão clássica à visão crítica (Meaningful learning: from the classical to the critical view). In: Conferência de encerramento do V Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Madrid, Espanha, set. 2006.
ORTIZ, J. O. S.; DORNELES, A. M. Uso da taxonomia de bloom digital gamificada em atividades coletivas no ensino de química: reflexões teóricas e possibilidades. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, Foz do Iguaçu, v. 02, n. 02, p. 14-25, jul./dez. 2018.
OTTO, Patrícia Aparecida. A importância do uso das tecnologias nas salas de aula nas séries iniciais do ensino fundamental I. Trabalho de Conclusão de Curso (obtenção do título de pós-graduação em Educação na Cultura Digital) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016, 18 p.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
ROSENTAL, C.; FRÉMONTIER-MURPHY, C. Introdução aos métodos quantitativos em ciências humanas e sociais. Porto Alegre: Instituto Piaget, 2001.
TAVARES, R. Aprendizagem significativa e o ensino de ciências. Ciências & cognição, v. 13, n. 1, 2008.