Matrilineality is solar

afroreferenced strengths in Beyoncé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2024n44.14254

Keywords:

Matrilineality, Beyoncé, Afrocentricity

Abstract

In Afrocentric situations and perceptions, matrilineality presents itself as the locus par excellence of this dynamic that understands the mother as a central character in the constitution of identities and Afro-references as a phenomenon of gestation and nourishment of solar potencies. This article, which comes from the monograph "ENTRE COLMEIAS & QUILOMBOS: quando intelectualidade negra e arte se encontram" (BETWEEN COLMEAS & QUILOMBOS: when black intellectuality and art meet), focuses on the manifestations of motherhood and matrilineality in the music of the multi-artist Beyoncé. We focus on the works LEMONADE (2016) and THE GIFT/BLACK IS KING (2019; 2020), in order to understand how they assume matrilineality in the conception of systemic alternatives for black people who, with these musical productions, achieve yet another breath of resistance in the face of the logics of Eurocentric and Western definitions of being and being. The article thus interweaves discussions of Afrocentricity with anthropology, while methodologically using content analysis to understand the matripotential dimensions of the songs.

Downloads

Author Biographies

  • Marcos Vinícius Francisco de Oliveira, Universidade de São Paulo

    Mestrando em Antropologia Social no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade de São Paulo (PPGAS/USP) (atual) e Cientista Social pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Tem experiência de pesquisa e prática dentro dos estudos de Afrocentricidade, Filosofia Africana, Antropologia e Arte e áreas correlatas, além de experiência com Educação. Seus estudos se concentram nas expressões artísticas afrorreferenciadas e afrocêntricas, acerca principalmente da música e da performance, enquanto práticas e fôlegos de reumanização e retomada ancestral. (Retirado do Lattes).

  • Maria Simone Euclides, Universidade Federal de Viçosa

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará- (UFC). Mestra em Extensão Rural e Pedagoga pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Pesquisadora filiada a Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN) e da Latin American Studies Association (LASA). É vinculada ao Núcleo Brasileiro, Latino Americano e Caribenho de Estudos em Relações Raciais, Gênero e Movimentos Sociais (N´Blac), certificado pelo CNPQ e o Grupo de Pesquisa Educação Gênero e Raça (EDUCAGERA), da UFV. Professora Adjunta II no Curso de Licenciatura em Pedagogia do Departamento de Educação da UFV e Professora Orientadora no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da mesma instituição. Tem experiência na área de Educação e Diversidade, atuando principalmente nos seguintes temas: gênero, raça, racismo, desigualdades educacionais, trajetórias educacionais e educação do campo. (Retirado do Lattes)

Published

29-08-2024

How to Cite

OLIVEIRA, Marcos Vinícius Francisco de; EUCLIDES, Maria Simone. Matrilineality is solar: afroreferenced strengths in Beyoncé. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 44, p. 296–318, 2024. DOI: 10.36661/2238-9717.2024n44.14254. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/14254. Acesso em: 10 apr. 2025.