Historical knowledge in schools in times of denialism
ethical dilemmas and democratic experiences
DOI:
https://doi.org/10.36661/2238-9717.2023n41.13200Keywords:
Historical knowledge in schools, History Teaching, DemocracyAbstract
This paper aims to explore questions posed to historical knowledge in schools in a national context of tension in democracy, of a return of conservative and reactionary ideologies and of denialism. Based on a post-foundational epistemic stance, the arguments throughout the text articulate contributions from the fields of History Teaching, Theory of History, Political Science, Curriculum, Philosophy of Education, and Philosophy of Difference. More than denouncing the severity of the circumstances that produces effects on the truth value of the knowledge taught/learned in history classes, and on the practices of history teachers in basic education and researchers in history teaching, the paper seeks to stop the current immobility and present possibilities based on ethics and democratic commitment.
Downloads
References
AVILA, Arthur de Lima. A História no labirinto do presente: ensaios (in)disciplinados sobre teoria da história, história da historiografia e usos políticos do passado. Vitória: Editora Milfontes, 2021.
BHABHA, Hommi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.
BILATE, Danilo. Nietzsche, por uma ética dos afetos. 1. ed. – Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2022.
BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. 1a ed.; 1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.
BURITY, Joanildo Albuquerque. Discurso, política e sujeito na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: Léo Peixoto Rodrigues e Daniel de Mendonça (Orgs.). Pósestruturalismo e Teoria do Discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2008, pp. 29-74.
CERRI, Luis Fernando. Didática da História: uma leitura teórica sobre a História na prática. Revista de História Regional 15(2): 264-278, Inverno, 2010.
DERRIDA, Jacques. Observações sobre desconstrução e pragmatismo. In: Mouffe, Chantal (org.). Desconstrução e Pragmatismo. Rio de Janeiro: Mauad X, 2017.
DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2006.
FISHER, Mark. Realismo Capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo? Autonomia Literária, 2020.
GABRIEL, Carmen Teresa. O processo de produção dos saberes escolares no âmbito da disciplina de história: tensões e perspectivas. Educação Básica Revista, vol.3, n.2, 2017.
GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Escrita da história e ensino da história: tensões e paradoxos. In: Helenice Aparecida Bastos Rocha, Marcelo de Souza Magalhães e Rebeca Gontojo (orgs.). A escrita da história escolar: memória e historiografia. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. (p. 35-50).
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Econômica, 2005.
LAVILLE, Christian. Guerra de narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, nº 38, p. 125-138. 1999.
LOPES, Alice Casimiro. Sobre a decisão política em terreno indecidível. In: LOPES, Alie Casemiro; SISCAR, Marcos (Orgs). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018, p. 83-115.
MARCHART, Oliver. El pensamento político posfundacional: la diferencia política em Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. A (im)possibilidade da avaliação no ensino de História: uma análise a partir de exercícios de livros didáticos. 2019. 336f. Tese (Doutorado em Educação) – UFRJ, Rio de Janeiro.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Avaliação democrática das aprendizagens históricas: desafios à didática da história. Educação em revista, v. 36, p. 1-18, 2020.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim. Dimensões axiológicas fixadas em exercícios de livros didáticos de História. Tempo e Argumento, v. 13, p. 1-28, 2021.
MARTINS, Marcus Leonardo Bomfim; BARBOSA, Alexandre Rodrigues de Frias; GABRIEL, Carmen Teresa. Refigurações narrativas discentes nas aulas de História: reflexões sobre aprendizagens dessa disciplina escolar. Revista História Hoje, vol. 9, no 18, p. 145-169, 2020.
MONTEIRO, Ana Maria. A história ensinada: algumas configurações do saber escolar. História & Ensino (UEL), Londrina, v. 9, p. 1-35, 2003.
MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
MONTEIRO, Ana Maria; PENNA, Fernando de Araujo. Ensino de História: saberes em lugar de fronteira. Educ. Real., Porto Alegre, v. 36, n.1, p. 191-211, jan./abr., 2011.
MOUFFE, Chantal. Sobre o político. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
PENNA, Fernando. A relevância da didática para uma epistemologia da História. In: Ana Maria Monteiro [et al.]. Pesquisa em ensino de história: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. 1. ed. – Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2014. (pp. 41-52).
PEREIRA, Ana Carolina Barbosa. Precisamos falar sobre o lugar epistêmico da Teoria da História. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 24, abr./jun. 2018
PEREIRA, Nilton Mullet. O tempo multiplicado: não há ética no ensino de História sem a problematização do tempo. Palavras ABEHrtas, [S. l.], n. 3, 2021.
PEREIRA, Nilton Mullet; TORELLY, Gabriel. Uma aula de história não narcísica. Revista Espaço do Currículo, v. 13, p. 753-767, 2020.
PLÁ, Sebastián. La ilusión científica de la didáctica de la historia: provocaciones teóricas sobre el conocimiento histórico escolar. In: Blázquez, Juan Carlos, Latapí Escalante, Paulina y Torres Salazar, Hugo, Memoria del Cuarto Encuentro Nacional de Docencia, Difusión y Enseñanza de la Historia. Segundo Encuentro Internacional de Enseñanza de la Historia. Tercer Coloquio entre tradición y modernidad, México, Reddieh, 2013, pp. 474-483.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa – Tomo III. Campinas, SP: Papirus, 1997.
RICOEUR, Paul. Sobre a tradução. Tradução e prefácio: Patrícia Lavelle. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história – fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, Brasília. 2001.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes, Novos Estudos Cebrap, 79, nov/2007, p. 71-94.












