Interfaces between Environmental History and Agroecology for Teaching History in the Anthropocene

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29327/253484.1.39-14

Keywords:

Teaching History, Environmental History, Agroecology

Abstract

The present work makes connections between, initially, the role of Environmental History in History Teaching and, later, the use of agroecological assumptions as a tool for this purpose. At first, the demands for History Teaching in the Anthropocene era are discussed, then the necessary articulation of the conceptual foundations of Environmental History with History Teaching is listed. Finally, it highlights the importance of the principles of Agroecology to structure a systemic approach in History Teaching through History Theory. The work aims to combine in the Teaching of History the contributions that Environmental History has brought to the field of History, challenging the view of History teachers towards non-human agency, to understand contemporary socio-environmental problems, to the local consequences of dynamics of appropriation of the so-called “natural resources” and of the limits and productive arrangements of each environment. Agroecology is used as a tool as it analyzes the complex economic and agrosystemic processes in response to the current environmental crisis.

Downloads

References

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: a dinâmica produtiva da agricultura sustentável. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 2009.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.

CAPORAL, Francisco R. Poderá a Agroecologia responder aos cinco axiomas da sustentabilidade? Revista Brasileira de Agroecologia, v.11, n.4, p. 390-402, 2016.

CARVALHO, Ely Bergo de; COSTA, Jamerson de Sousa. Ensino de história e meio ambiente: uma difícil aproximação. História & Ensino, v. 2, p. 49-71, 2016.

CEZAR, Temistocles. O sentido de ensinar história nos regimes antigo e moderno de historicidade. In: MAGALHÃES, Marcelo et al (orgs.). Ensino de história: usos do passado, memória e mídia. Rio de Janeiro: FGV, 2014, p. 15-32.

CRUTZEN, Paul .J.; STEFFEN, Will. How long have we been in the Anthropocene era? Climatic Change, n. 61, p. 251-257, 2003.

GERHARDT, M.; NODARI, E. S. Aproximações entre história ambiental, ensino de história e educação ambiental. In: BARROSO, V. L. M.; PEREIRA, N. M.; BERGAMASCHI, M. A.; GEDOZ, S. T.; PADRÓS, E. A. (Org.). Ensino de história: desafios contemporâneos. Porto Alegre: EST; EXCLAMAÇÃO; ANPUHRS, 2010. p. 57-72.

GLIESSMAN, Stephen. R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: Editora da Universidade – UFRGS, 2000.

GUIMARÃES, Selva. (Org.) Ensino de História e cidadania. Campinas, SP: Papirus, 2016.

GUIMARÃES, Selva. Didática e Prática de Ensino de História. Campinas: Papirus, 2012.

GUTIÉRREZ, Luis A. L. Agroecologia: um novo paradigma para o campo e para a cidade. In:_ PIATTI, C. B.; OLIVEIRA, J. R. R. de. Educação do Campo em Mato Grosso do Sul: ampliando a construção da identidade das escolas do campo. Campo Grande: Ed. UFMS, 2021. p. 138-153.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

KOSELLECK, Reinhart. Estratos do Tempo. Estudos sobre história. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-Rio, 2014.

KOSELLECK, R. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto/Editora PUCRio, 2006.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar, Curitiba, p. 131 – 150, 2006.

LEINFELDER, Reinhold. Assuming Responsibility for the Anthropocene: challenges and opportunities in education. In: TRISCHLER, H. Anthropocene: Envisioning the Future of the Age of Humans. RCC Perspectives, Munich, n. 3, p. 9-28, 2013.

LOPES, Alfredo. R. S., & VIANA JUNIOR, Mario M. O Antropoceno como Regime de Historicidade. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 12(23), p. 9–24, 2020.

MARKS, R. The (modern) World since 1500. In: MCNEILL, John Robert; MAULDIN, Stewart. A companion to Global Environmental History. Nova York, Londres: Wiley- Blackwell, 2012, p. 57-78.

MARQUES, Luiz. Capitalismo e colapso ambiental. Campinas: Editora Unicamp, 2016.

MAZOYER, Marcel; ROUDART, Laurence. História das agriculturas no mundo: do neolítico à crise contemporânea. São Paulo: UNESP. Brasília: NEAD, 2010.

MCNEILL, J. R. Something New Under the Sun: an environmental history of the twentieth-century world. New York: W. W. Norton & Co., 2003.

MENDES, Caroline C.; ROSSI, Esther M. Z. Representações de natureza e História Local: a incorporação da linguagem audiovisual no ensino de História. In: Cristiani Bereta da Silva; Luciana Rossato; Andréa Ferreira Delgado; Claricia Otto. (Org.). Experiências de Ensino de História no Estágio Supervisionado. Florianópolis: UDESC, 2010, v. 1, p. 309-330.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad.: Eloá Jacobina. 7a ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

PADUA, José A. As bases teóricas da história ambiental. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 68, 2010.

RUSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão In: _ SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende. Jörn Rüsen e o ensino de história. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. 23-40.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora UNB, 2001.

SCHMIDT, Maria. A.; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2009.

WORSTER, Donald. Para fazer História Ambiental. Estudos Históricos, v. 4, n. 8, p. 198‐215, 1991.

Published

25-01-2022

How to Cite

LOPES, Alfredo Ricardo Silva. Interfaces between Environmental History and Agroecology for Teaching History in the Anthropocene. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 39, p. 268–279, 2022. DOI: 10.29327/253484.1.39-14. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/12756. Acesso em: 3 may. 2025.