Pedagogical mediation for socially vulnerable children
university extension in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.29327/253484.1.38-9Keywords:
Pandemic, Childhood, EducationAbstract
This article presentes the experience of university extension in pedagogical care dureng the pandemic caused by covid-19. The objective of teh work was to offer, for children in situations of vulnerability and risk, synchronous , pedagogical and interactive remote activities, articulated with first psychological care and consolidating means of access to other services of the Rights Guarantee System . With playful activities permeated by playung, extension practices were developed in the care of children in situations of social vulnerability to reframe play , promote lerning and qualify the socialization processes during the period of social isolation caused by the pandemic crisis. The experiences indicate the need to expand social policies that minimize the effects caused by the closing of schools and the worsening of the sócio-econimic conditions of a large part of the population.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. 4. ed. São Paulo: Summus, 2002.
BRASIL. Lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Ofi¬cial da União, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 20 set. 2021.
FIOCRUZ – Fundação Oswaldo Cruz; IFF – Instituto Nacional da Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. COVID-19 Saúde da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2020. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/documento/covid-19-e-saude-da-crianca-e-do-adolescente. Acesso em: 11 nov. 2020.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia da Pesquisa-Ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a11v31n3.pdf. Acesso em: 30 jan. 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Anca/MST, 2004.
KRAMER, Sonia. Linguagem, cultura e alteridade para ser possível a educação depois de Auschwitz, é preciso educar contra a barbárie. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 1-14, 2000. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Enrahonar/article/download/31985/31819. Acesso em: 30 out. 2021.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 9 out. 2021.
LEVANDOWSKI, Mateus Luz et al. Impacto do distanciamento social nas notificações de violência contra crianças e adolescentes no Rio Grande do Sul, Brasil. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 37, n. 1, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/w9xDc35gk53mDz9MrX4nFfr/?lang=pt. Acesso em: 10 out. 2021.
SAMPAIO, Jorge Hamilton. Extensão Universitária como um dos sentidos necessários para a articulação da indissociabilidade na construção do currículo. In: PASSOS, Ilma; VEIGA, Alencastro; NAVES, Maria Lomônaco de Paula (Org.). Currículo e Avaliação na Educação Superior. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2005. p. 97-120.
TONUCCI, Francesco. “Não percamos esse tempo precioso com lição de casa”. El País, 12 abr. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/sociedade/2020-04-12/francesco-tonucci-nao-percamos-esse-tempo-precioso-dando-deveres.html. Acesso em: 5 out. 2021.
UNICEF – Fundo das Nações Unidas para a Infância. Impactos Primários e Secundários da COVID-19 em Crianças e Adolescentes. Brasília, DF: Escritório da Representação do Unicef no Brasil, 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/impactos-primarios-e-secundarios-da-covid-19-em-criancas-e-adolescentes. Acesso em: 2 out. 2021.
UNOCHAPECÓ – Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Vice-Reitoria de
Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação. Plano de Desenvolvimento da Extensão. Chapecó: UNOCHAPECÓ, 2010.












