“The absence of ‘eye to eye’, spontaneous hugging and play”

challenges of history teachers in times of pandemic in Espírito Santo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2238-9717.2021n37.12317

Keywords:

History teachers, Pandemic, Espírito Santo

Abstract

The article analyzes the challenges of education and history teaching during the coronavirus pandemic in Espírito Santo, Brazil, in the quest to understand its impacts on teaching activities. It questions the precarization of the profession and teachers’ sickening (OLIVEIRA, 2003; SIMÕES; SALIM; TAVARES, 2008; FIRMINO; FERREIRA, 2020), by dialoguing with the premises by Schmidt (1999), Bittencourt (2008) and Cainelli and Schmidt (2004) regarding history teaching. Based on Bloch (2001), the analysis of the responses to the online questionnaire of thirty-three teachers from Espírito Santo who work in Elementary Education showed: a) the deepening of the problems that already exist in the context of teaching work due to the pandemic; and b) the weaknesses and the little effectiveness of the teaching-learning processes, in general, and concerning the history subject, in particular.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Esdra Erlacher, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduada em História pela Universidade Federal do Espírito Santo. É mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal do Espírito Santo

  • Bruna Mozini Subtil, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduanda em História pela Universidade Federal do Espírito Santo.

  • Brunna Terra Marcelino, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduada em História pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

  • Miriã Lúcia Luiz, Universidade Federal do Espírito Santo

    Graduada em Pedagogia e História, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. É professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Atua nas áreas de História da Educação, Ensino de História e Formação e prática de professores.

Published

28-07-2021

How to Cite

ERLACHER, Esdra; SUBTIL, Bruna Mozini; MARCELINO, Brunna Terra; LUIZ, Miriã Lúcia. “The absence of ‘eye to eye’, spontaneous hugging and play”: challenges of history teachers in times of pandemic in Espírito Santo. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Brasil, n. 37, p. 80–102, 2021. DOI: 10.36661/2238-9717.2021n37.12317. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/FRCH/article/view/12317. Acesso em: 7 mar. 2025.