The teaching of indigenous themes in the schools of Ponta Porã/MS public network
DOI:
https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n34.11106Abstract
The present study presents the data collected through a questionnaire applied to the teachers of the History of the Ponta Porã Public School / MS of Basic Education regarding the teaching of the indigenous subject in Elementary School (6th to 9th grade) and Teaching. Medium. We sought to understand and evaluate how Law 11.645 / 2008 that establishes the inclusion in the curriculum of indigenous history and culture has been or not implemented by history teachers in selected schools of the public basic education system of Ponta Porã / MS. . Among the specific objectives provided for in the questionnaire were to recognize the main difficulties pointed out by teachers to insert the indigenous theme in the subject offer, to verify the selected methodologies, and to identify the resources and didactic materials chosen to mediate the knowledge about indigenous peoples. Based on the studies of the Modernity / Coloniality group, we analyzed teachers' perspectives and how this theme can build intercultural spaces and decolonial practices by placing the History of these peoples in equal position with Eurocentered History
Downloads
References
BARBOSA, Renata Guerreiro. Os povos indígenas na mídia sul-mato-grossense. Dourados, 2008. Relatório final de Iniciação Científica, UEMS.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003a, p. 01. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 15 mar. 2017.b
________. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 março, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em 15 mar. 2017. C
________.Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Etnicorraciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira e africana, Junho-2009. D
________. Resolução CNE/CP 01/2004. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de Junho de 2004.
________. Parecer CNE/CP 03/2004. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de Março de 2004.f
CHAMORRO, Graziela; COMBÉS, Isabelle. Povos indígenas em Mato Grosso do Sul: história, cultura e transformações sociais. EdUFGD, Dourados-MS, 2015.
DISTRITO SANITÁRIO ESPECIAL INDÍGENA. Disponível em: https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2017/dezembro/08/Anexo-1659355-dseims.pdf. Acesso em 04 de Novembro de 2019.
MARQUES, Eugenia Portela Siqueira; CALDERONI, Valeria Aparecida Mendonça de Oliveira. Os deslocamentos epistêmicos trazidos pelas leis 10.639/2003 e 11.645/2008: Possibilidades de subversão à colonialidade do currículo escolar. OPSIS (On-line), CatalãoGO, v. 16, n. 2, p. 299-315, jul./dez. 2016 Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/Opsis/article/view/ Acesso em: 15/03/2018.
GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: por um projeto emancipatório. In: FONSECA, Marcus V. SILVA, C.M. N; FERNANDES, A.B. (Org.) Relações étnico-raciais e Educação no Brasil. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2011.
LANDA, Gabriel dos Santos. A construção da imagem dos povos indígenas e produtores rurais nos jornais online da região sul do estado de Mato Grosso do Sul. Dourados/MS, 2018. Dissertação de Mestrado, UFGD.
LANDER, Edgardo. Conocimiento para que? Conocimiento para quién? Reflexiones sobre la universidad y la geopolítica de los saberes hegemónicos. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 2000. Disponível em: https://www.tni.org/es/publicacion. Acessado em: 01/06/ 2018.
LUCIANO, Gersem José dos Santos. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade; LACED/Museu Nacional, 2006.
PALADINO, Mariana; RUSSO, Kelly. A lei n.11.645/2008 e a visão dos professores do Rio de Janeiro sobre a temática indígena na escola. Revista Brasileira de Educação. [online]. 2016, vol. 21, n.67, pp. 897-921. ISSN 1413-2478. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782016216746. Acesso em 26/09/2017.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Souza, MENESES, Maria de Paula. (Org.) Epistemologias do Sul. Biblioteca Nacional de Portugal, 2009.
SANTOS, Carlos José Ferreira. “Histórias e culturas indígenas”- alguns Desafios no ensino e na aplicação da lei 11.645/2008: de qual história e cultura Indígena estamos mesmo falando?História e Perspectivas, Uberlândia v.8 n°53: 179-209, jan./jun. 2015. Disponível em : http://www.seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas Acesso em: 20/022018.
VIUDES, Priscila. Índios nas páginas d'O Progresso: Representações da questão indígena no jornal local (1999-2005). Dourados/MS, 2009. Dissertação de Mestrado, UFGD.
WALSH, Catherin. Pedagogías decoloníais. Prácticas insurgentes de resistir,(re)existir y (ri)vivir. Series Pensamiento decolonial. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar,2010.