Xokó memory/identity and the decolonization of teaching of History
DOI:
https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n34.11101Abstract
This text is intended to contribute to the teaching of indigenous history through decolonial lenses that seek to tense eurocentric educational practices. To this end, we used as sources of research the copyrighted songs of the Xokó people, inhabitants of the city of Porto da Folha - Sergipe, gathered and digitalized through the extension project “The village goes to the city” developed at Tiradentes University, in Aracaju. We seek here to examine such songs in order to understand the senses of Xokó identity and the evidence of their trajectory. In addition, we took as a theoretical-methodological path the studies of Pedagogy Decolonial, which served as a key analysis of sources and enabled the glimpse of a teaching of History that subverts educational practices known as conventional or traditional and protagonizes the memory/identity of the tribe in focus
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Regina Celestino de. Catequese, aldeamento e missionação. In: FRAGOSO, João; GOUVÊA, Maria de Fátima (Org.). O Brasil colonial volume 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014, p. 435-472.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Tradução Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis, Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf; acesso em: 01 ago. 2019.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm; acesso em: 01 ago. 2019.
FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática do ensino de história: experiências, reflexões e aprendizado. Campinas: Papirus, 2003.
HALL, S. Identidades Culturais na Pós-Modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
MALDONADO-TORRES, Nelson. A Topologia do Ser e a Geopolítica do Conhecimento: modernidade, império e colonialidade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009, p. 337-382.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Belo Horizonte: Educ. rev. v.26, n.01, p. 15-40, 2010.
OLIVEIRA, Valéria Maria Santana. Memória/identidade Xokó: práticas educativas e reinvenção das tradições. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Tiradentes. Aracaju: UNIT, 2018.
OLIVEIRA, Valéria Maria Santana; MESQUITA, Ilka Miglio de. Povo Xokó: reinvenção das tradições. In: LUCENA, Simone; LUCINI, Marizete (Org.). Educação, comunicação e diversidade: pesquisa e conexões. Rio de Janeiro: Autografia, 2016.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009, p. 73-118.
REIS, José Carlos. As identidades do Brasil: de Varnhagen a FHC. Rio de Janeiro: FGV, 2007.
SANTOS, Georgina; VAINFAS, Ronaldo. Igreja, inquisição e religiosidades coloniais. In: FRAGOSO, João; GOUVÊA, Maria de Fátima (Org.). O Brasil colonial volume 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014, p. 479-517.
SEFFNER, F.; PEREIRA, Nilson M. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje: v. 7, nº 13, p. 14-33, 2018.
SILVA, Giovani. Ensino de História Indígena (e seus desafios) no Brasil. Disponível em: https://hhmagazine.com.br/o-desafio-da-historia-indigena-e-de-seu-ensino-no-brasil/; acesso em: 02 ago. 2019.
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In. CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-42.