Assessment of learning in Science Teaching: a study on the assessment practices of public school teachers in the city of Pelotas, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n4.14882

Keywords:

learning assessment, assessment practices, science teaching

Abstract

Learning assessment is carried out systematically in schools to enhance the students' learning process, enabling teachers to make decisions and define the paths to follow, improving the teaching process. Therefore, this qualitative research investigates the assessment of learning based on the impressions of a group of Basic Education teachers, who work in Science Teaching, in public schools in the city of Pelotas, RS. A semi-structured interview was conducted with teachers from the final years of Elementary School and High School. The results obtained from the content analysis emerged in the form of four categories, namely: i) conceptions of learning assessment; ii) monitoring of the learning process; iii) instruments for assessment; and iv) recording of information in the assessment. Therefore, the statements indicated that the implementation of assessment practices is aligned with the guidelines of the education network, but the greatest influence is on the assessment culture present in each school context. This requires the need for assessment practices intertwined with action-reflection, plurality and dialogue between students, teachers and other subjects involved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Vargas Bozzato, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Professora de Biologia e Ciências da Rede Pública Estadual do RS- SEDUC_RS. Bacharelo em Antropologia. Graduada na Licenciatura de Ciências Físicas e Biológicas - Habilitação Biologia. Graduada em Licenciatura de Educação Física. Graduada em Licenciatura de Pedagogia. Especialista em Didática e Metodologia Especialista em Educação com ênfase no Ensino de Ciências e Matemática. Especialista em Orientação Educacional, Supervisão Escolar e Gestão Escolar. Mestre em Ciências e Matemática. Doutora em Educação em Ciências pela UFRGS. Pós-doutora em Ensino de Ciências pela UFFS-Campus Cerro Largo, RS

  • Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Possui Graduação em Ciências, Habilitação Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ (2003), Mestrado (2011) e Doutorado em Educação nas Ciências pela UNIJUÍ (2015). Atualmente é professora de Práticas de Ensino e Estágio Curricular Supervisionado do Curso de Química Licenciatura e professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC)

Published

19-12-2024

How to Cite

BOZZATO, Carla Vargas; UHMANN, Rosangela Inês Matos. Assessment of learning in Science Teaching: a study on the assessment practices of public school teachers in the city of Pelotas, RS. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 7, n. 4, p. 138–159, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n4.14882. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14882. Acesso em: 6 dec. 2025.