Proposal of a tactile model for teaching Organic Chemistry for visually impaired people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n4.14476

Keywords:

Didactic model, Inclusion, Science Teaching

Abstract

This proposal aims to discuss the development of a didactic model that facilitates the teaching of organic chemistry for visually impaired students, and that can be applied to other chemical structures. The teaching of chemistry is often difficult to understand, because it works with abstract contents, which causes many learning difficulties for students of basic and higher education, in addition to generating mistaken views about this science. In this way, we highlight the importance of using tactile didactic models that allow the perception of molecular structures in the macroscopic dimension, whether for visually impaired or visually impaired students, in the area of organic chemistry. We begin with a review of the literature in the field to highlight the importance of inclusive education and the challenges of understanding chemistry teaching, particularly due to the complexity and constant use of theoretical models presented only orally by teachers. The proposed tactile didactic model points out a path that contributes to the teaching of organic chemistry, specifically the content of hydrocarbons and with the list of researches that are dedicated to a more inclusive teaching of chemistry and production of didactic materials.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ingrid Nunes Derossi, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2010), mestre em Educação Química - História da Ciência e Ensino (2013) e doutora em Educação Química - História da Ciência e Ensino (2018), com período sanduíche na Universidade de Giessen, na Alemanha em 2015-2016 como bolsista CAPES pelo PDSE. Foi tutora presencial do curso de Química modalidade a distância, no qual ministrou aulas prática e teóricas de diferentes disciplinas de química na Universidade Federal de Juiz de Fora, no período de 2012 a 2015 e tutora a distância em 2017. Foi professora substituta no curso de Licenciatura em Química na Universidade Federal de Santa Catarina no campus Blumenau (2018). Atualmente é professora dos cursos de Licenciatura em Química, Licenciatura em Pedagogia EaD, especialização Ciência é dez!, mestrado profissional em Química na Universidade Federal do Triângulo Mineiro no campus de Iturama. Tem experiência na área de Ensino de Química, na área de História da Ciência e Ensino, Mulheres na ciência, Ciências e criatividade.

  • Leila Kátia Silva Gonçalves, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

    Graduada em Química - Licenciatura pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Published

19-12-2024

How to Cite

Proposal of a tactile model for teaching Organic Chemistry for visually impaired people. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 389–403, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n4.14476. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14476. Acesso em: 1 mar. 2025.