Didactic models as instruments for learning botany
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2025v8n1.14378Keywords:
Botany teaching, Teaching-learning, Teaching methodologyAbstract
Didactic resources are considered one of the most used methodologies to motivate and contribute to meaningful and inclusive learning of content in the area of Botany. This study aimed to develop didactic models to promote greater approximation and understanding of scientific content, from microscopic and macroscopic levels, in the area of botany. The guiding subjects for the models were cytology and plant physiology. The teaching models made were used in the academic semesters from 2022 onwards in various undergraduate courses at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). The didactic models were built using various materials, especially reusable and recyclable ones. This study found that the use of all the didactic models achieved their purpose, helping and/or facilitating the learning of various contents in the most varied disciplines in the area of Botany, and was positive for the teaching-learning process, regardless of the course used. Thus, there was a significant gain in knowledge regarding the specific contents of the curricular components, contributing to academic performance and bringing the student closer to the context in which the knowledge was transmitted.
Downloads
References
ALMEIDA, S. A. de. Reflexões sobre a produção de modelos didáticos de biologia no PIBID. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 1, p. 137-150, 2021.
DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i1.11469
BIONDI, D.; FALKOWSKI, V. Avaliação de uma atividade de educação ambiental com o tema “solo”. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, p. 202-215, 2009. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.11218
BORGES, B. T.; VARGAS, J. D.; OLIVEIRA, P. J. B. De; VESTENA, S. Aulas práticas como estratégia para o ensino de botânica no ensino fundamental. Revista ForScience, v. 7, n. 2, e00687, 2019. DOI: https://doi.org/10.29069/forscience.2019v7n2.e687
CAMARGO, E. P.; NARDI, R.; MIRANDA, N. A.; VERASZTO, E. V. Contextos comunicacionais adequados e inadequados à inclusão de alunos com deficiência visual em aulas de óptica. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 8, n. 1, p. 98-122. 2009.
CAVALCANTE, D. D.; SILVA, A. de F. A. da. Modelos didáticos de professores: concepções de ensino-aprendizagem e experimentação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, XIV., 2008, Curitiba. Anais[...]. Curitiba: UFPR, 2008.
CORNACINI, M. R. et al. Percepção de alunos do ensino fundamental sobre a temática botânica por meio de atividade experimental. Experiências em Ensino de Ciências, v. 12, n.4, p. 166-184, 2017.
COSTA, E.; OLIVEIRA, I. V.; SANTOS, A. C.; PINTO, A.; MATOS, E. C.; PRATA, A. P.; CUNHA, M. Percepção de professores sobre a disciplina Botânica geral no ensino superior alagoano. Revista Insignare Scientia, v. 2, n. 4, p. 278-296, 2019. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i4.10925
FALCÃO, C. L. da C.; FALCÃO SOBRINHO, J. A utilização de recursos didáticos como auxiliares no processo de aprendizagem do solo. Revista da Casa da Geografia de Sobral, v. 16, n. 1, p-. 19-28, 2014.
GONÇALVES, F. M. et al. O uso de maquetes físicas no processo de ensino e aprendizagem. Ciência e Natura, v. 2, p. 1-8, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X40634
GORDIN, C. et al. Inserindo o solo na educação ambiental: uma experiência no Centro-Oeste. Revista Agrarian, v. 6, p. 97-106, 2013.
KERBAUY, G. B. Fisiologia vegetal. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019. 403 p.
LANDINHO, F. M. Modelo didático tridimensional para o ensino de ciências: construção de uma “folha” para ensinar botânica a pessoas com deficiência visual. Ciência em Tela, v. 12, n. 1, p. 1-13, 2019.
LÜDTKE, R.; RODRIGUEZ, R. de C. M. C. Modelos didáticos no contexto do desenho universal para a aprendizagem: transversalizando o ensino de Botânica. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 6, p. 463-478, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2021v4i6.11799
NASCIMENTO, B. M. et al. Propostas pedagógicas para o ensino de botânica nas aulas de ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 16, n. 2, p. 298-315, 2017.
OLIVEIRA, J. R. S. de. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, v. 12, n. 1, p. 139-153, 2010.
OSÓRIO, T. da R.; MIRANDA, A. C. G.; DEBLE, L. P. Análise dos modelos didáticos apresentados por um grupo de licenciandos em Educação do Campo. Revista Insignare Scientia, v. 5, n. 4, p. 296-316, 2022. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n4.12856
ROTTA, E.; CARVALHO, L. C. de; BELTRAMI, M. Z. Manual de prática de coleta e herborização de material botânico. Colombo: Embrapa Florestas. 2008.
SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. Mas de que serve saber botânica? Estudos Avançados, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016.
SILVA, A. B. V.; MORAES, M. G. Jogos pedagógicos como estratégia no ensino de morfologia vegetal. Revista Enciclopédia Biosfera - Centro Científico Conhecer, v. 7, n. 13, p. 1642-1651, 2011.
SILVA, A. G. F. da; FERRARI, J. L. A oficina pedagógica no ensino fundamental como estratégia de ensino-aprendizagem para conservação do solo e da água. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, v. 7, n. 5, p. 107-112, 2012.
SILVA, J. N.; GHILARDI-LOPES, N. P. Botânica no ensino fundamental: diagnósticos de dificuldades no ensino e da percepção e representação da biodiversidade vegetal por estudantes. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 2, p. 115-136, 2014.
SILVA, A. P. M. da et al. Aulas práticas como estratégia para o conhecimento em botânica no ensino fundamental. Holos, v. 31, n. 8, p. 68-79, 2015. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2347
SILVA, F. S.da; TERÁN, A. F. Práticas pedagógicas na educação ambiental com estudantes do ensino fundamental. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 340-351, 2018.
SOUZA, I. R. de. Didactic models in botany teaching. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, e8410514559, 2021. DOI:
https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14559
SOUZA, P. L.; FARIA, J. N. M. A construção e avaliação de modelos didáticos para o ensino de ciências morfológicas- uma proposta inclusiva e interativa. Enciclopédia Biosfera, v. 7, n. 13, p. 1550-1561, 2011.
SOUZA, C. L. P. de; KINDES, E. A. I. Compartilhando ações e práticas significativas para o ensino de botânica na educação básica. Experiência em Ensino de Ciências, v. 9, n. 3, p. 44-58, 2014.
SOUZA, C. L. P. de; GARCIA, R. N. Uma análise do conteúdo de botânica sob o enfoque Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS) em livros didáticos de biologia do ensino médio. Ciência & Educação, v. 25, n. 1, p. 111-130, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190010008
TEODORO, P. V.; RIGUE, F. M.; TEIXEIRA JUNIOR, J. G. Recursos didáticos no ensino de química: concepções na formação inicial de professores/as. Revista Insignare Scientia, v. 6, n. 6, p. 570-587, 2023.
DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n6.13626
TAIZ, L. et al. Fundamentos de fisiologia vegetal. Porto Alegre: Artmed, 2021. 558 p.
WEBER, M. A. et al. Ferramentas úteis para o aprendizado em solos de estudantes do quarto ano do ensino fundamental. Experiência em Ensino de Ciências, v. 12, n. 3, p. 69-79, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bruna Pereira Rodrigues, Mariana Rubert Vieira, Silvane Vestena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.














