Teaching Statistics in Primary Schools: an overview of research in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n4.14206

Keywords:

Basic education, statistical concepts, Systematic Literature Review.

Abstract

This article presents an analysis of scientific publications on the teaching of Statistics in Elementary School, at the Brazilian level. To this end, a bibliographical research with a qualitative approach was carried out, using the Systematic Literature Review method. The data obtained from the selection of twenty-four works, collected in the second semester of 2022, in the Catalog of Theses and Dissertations, maintained by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel, point out the distribution occurred between the years 2009 to 2022, with a greater concentration in 2013. As for the region, it was identified that the South presented the highest number of researches; in relation to the postgraduate course, a greater number of works were verified in the Professional Master's Degree. Regarding the line of research, the lines of continuing teacher training and teaching were verified. It was found that the most discussed concept was that of graphs, in all works, followed by the concept of table, followed by average. Finally, we observed that statistical knowledge helps in the development of criticality and citizenship, as it helps to analyze situations, cost of living indices, choose samples and, in this way, make decisions in the most diverse everyday situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paola Aquino dos Santos, Universidade Franciscana

    Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana (UFN), com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Ensino Superior (CAPES). Possui especialização em Atendimento Educacional Especializado (FURG - 2022), Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (UFN - 2021), Licenciatura em Matemática (Unipampa - 2017) e Bacharelado em Ciência e Tecnologia pela (Unipampa - 2015).

  • Ana Marli Bulegon, Universidade Franciscana

    Integrante do Banco de avaliadores (BASIs), do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES) e do banco de avaliadores dos Programas de Pós-Graduação, da CAPES. Possui doutorado em Informática na Educação (UFRGS - 2011, conceito CAPES 7), Especialização em Psicologia (UESP - Rússia - 2016), Especialização em Gestão do Conhecimento e o paradigma Ontopsicológico (AMF - 2014), Mestrado Profissional em Ensino de Física (UFN - 2006), Especialização em Ensino de Matemática (UFN - 1988) e graduação em Matemática (UFN - 1986). Atualmente trabalha como: Professora Adjunto III no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática (PPGECIMAT) e diversos cursos de Graduação da Universidade Franciscana (UFN). Professora colaboradora no PGIE/UFRGS (Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação). Atuou como docente na Educação Básica Pública do Estado do Rio Grande do Sul por 25 anos. Integra, como Pesquisadora, o Grupo de Pesquisa em ensino de Ciências e Matemática (GPECIM) e como coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em TIC na Educação (GEPTIC), em diversos temas e linhas de pesquisa como: formação de professores em ensino de Ciências e Matemática; ensino e aprendizagem de Ciências e Matemática; ambientes informatizados e ensino a distância; formação docente no contexto das tecnologias digitais e cultura digital; Tecnologia e cognição; educação mediada por tecnologias digitais; educação a distância; tutoria na EaD; TIC na educação; Tecnologias digitais na Educação; Informática na Educação; Informação, Tecnologia, Inovação e Memética.

Published

19-12-2024

How to Cite

Teaching Statistics in Primary Schools: an overview of research in Brazil. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 79–95, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n4.14206. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/14206. Acesso em: 1 mar. 2025.