Bioregional Environmental Education in the Countryside: Diagnostic Interlocutions in a 9th Grade Class in Uruguaiana, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n4.13883

Keywords:

Contextualization, Bioregional Education, Field research

Abstract

This article aims to identify the previous conceptions of students of the Final Years of Elementary School about Biomes, Conservation Units (CU) and Botany, through the analysis of a printed form, arranged in 12 questions, as an instrument for collecting diagnostic data. As for the design, this investigation is characterized as field research, exploratory-descriptive and qualitative, as it attenuates in subjectivities of the teaching and learning processes. Twelve students from a 9th grade class at a public school in the Municipal Education Network of Uruguaiana participated in the research. The results indicate that the students recognize the Pampa as a Biome that occupies the West Frontier region of Rio Grande do Sul. Furthermore, students confuse the relationship between monocultures of agricultural production with the native fauna and flora of the Biome and manifest superficial knowledge about UC and Plant Diversity, which raises the demand for scientific and academic research, of a pedagogical nature, in order to minimize the fragmentations in learning, through bioregional and contextualized teaching.

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Author Biographies

  • Fernando Icaro Jorge Cunha, Universidade Federal do Pampa

    Mestrando no PPG Educação em Ciências da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Uruguaiana. Possui formação em Magistério (Curso Normal) de nível médio pelo Instituto de Educação Ciep 179 - Professor Claudio Gama/RJ. Licenciado em Ciências da Natureza na UNIPAMPA, Campus Uruguaiana. Foi Bolsista CAPES através do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID, atuando na EMEF Moacyr Ramos Martins na cidade de Uruguaiana/RS, desenvolvendo atividades que buscam superar o Ensino de Ciências da Natureza, a fim de elucidar o Letramento Científico (2020-2022). Foi premiado com uma bolsa do banco Santander através do edital 235/2020, que selecionou graduandos com excelência em rendimento acadêmico. Desenvolveu o projeto de extensão intitulado: Processos de Formação e Articulações Didático-Pedagógicas para Professores de Ciências da Natureza, em conformidade com o edital n° 40/2021, tecendo um curso de extensão sob orientação do Prof. Dr. Ailton Jesus Dinardi. Em 2021 iniciou a participação no grupo de pesquisa em Ambiente, Educação, Ciênciometria e Ensino de Ciências - COMCIÊNCIA.

  • Rosemeire dos Santos Amaral, Universidade Federal de Sergipe

    Doutora em Educação na Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, BA, Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil. Graduada em Licenciatura Plena em História pela Universidade Estadual do Sudoeste da  Bahia (UESB), Vitória da Conquista, BA, Brasil. Professora do Ensino Básico  do Estado da Bahia.

  • Ailton Jesus Dinardi, Universidade Federal do Pampa

    Possui graduação em Ciências Habilitação em Biologia pela Universidade do Sagrado Coração (1992), Especialização em Educação Ambiental pela Unesp de Botucatu/SP, Mestrado em Educação para Ciências pela Unesp de Bauru/SP e Doutorado em Ciência Florestal pela UNESP, campus de Botucatu/SP. Desde agosto de 2014 é Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus de Uruguaiana-RS e Docente Permanente do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Coordena o Curso de Especialização em Educação Ambiental (Lato sensu) e o Curso de Ciências da Natureza (Gestão 2019-2020). Atua como pesquisador do COMCIÊNCIA, grupo de pesquisa em Ambiente, Educação, Ciênciometria e Ensino de Ciências. Compõe o Banco de Avaliadores do INEP - Basis.

Published

19-12-2024

How to Cite

Bioregional Environmental Education in the Countryside: Diagnostic Interlocutions in a 9th Grade Class in Uruguaiana, RS. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 57–78, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n4.13883. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13883. Acesso em: 1 mar. 2025.