Scientific dissemination within the scope of Science Teaching: supervised internship practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n1.13600

Keywords:

supervised internship; scientific divulgation, Science Teaching

Abstract

There is an expectation about the supervised internship to put into practice much of the knowledge acquired during graduation and to understand how such knowledge reverberates in practice. In the context of undergraduate courses, the internship is usually one of the first moments of active exchange between graduates and schools. Thus, this work presents a report on the creation of a website and a channel on YouTube with a view to scientific dissemination inside and outside the Federal Institute of Santa Catarina, field school of the discipline of Internship III of licentiates in Chemistry at UFSC - Campus Blumenau in 2020, in the pandemic context. The implementation of scientific dissemination tools mobilized many studies and learning, especially with research to contextualize chemical concepts and with the improvement of languages ​​so that they were accessible to the public, which remain available online and can also be used in face-to-face educational contexts or in Distance Learning programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Igor Vinícius de França, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

    Graduado em Licenciatura em Química (2021) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) campus Blumenau e mestrando no Programa de Pós-Graduação em Nanociência, Processos e Materiais Avançados - PPGNPMat. Durante a graduação, participou de projetos e atividades no Laboratório de Ciência, Tecnologia e Inovação - LabCTI (Blumenau/SC). Atualmente, é membro do Laboratório de Síntese, Aplicabilidade e Reatividade de Compostos de Coordenação - LSARCC (Blumenau/SC), do qual desenvolveu projeto como bolsista do PIBIC do CNPq durante o período de 2017/2018, 2018/2019 e 2020/2021.

  • Fernanda Luiza de Faria, Universidade Federal de São João Del Rei

    Docente do quadro permanente da UFSJ - Universidade Federal de São João Del Rei. Atua no Departamento de Ciências Naturais. Possui graduação em Química (Licenciatura e Bacharelado) pela Universidade Federal de Viçosa. Mestrado e Doutorado em Química, área de concentração em Educação Química pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atuou como docente do quadro permanente da UFSC. É pesquisadora no Núcleo de Estudos em História da Ciência e no grupo de Pesquisa Co(m)textos. Tem experiência na área de Ensino de Química. Linhas de pesquisa de interesse: Estratégias de Ensino Diferenciadas no contexto da Educação Básica, Pedagogias Diferenciadas, A abordagem do conteúdo químico no Ensino Fundamental, História da Ciência e Ensino.

Published

07-06-2024

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

PINHEIRO, Eduarda Boing; FRANÇA, Igor Vinícius de; FARIA, Fernanda Luiza de. Scientific dissemination within the scope of Science Teaching: supervised internship practices. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 7, n. 1, p. 563–575, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n1.13600. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13600. Acesso em: 12 mar. 2025.

Most read articles by the same author(s)