Andrew Feenberg's Thoughts on the Philosophy of Technology to address the problem of technological neutrality in Science Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2024v7n1.13330

Keywords:

Democratization of Technology, Scientific disinformation, Science and Technology

Abstract

In this research we aim to answer the following question: What are the contributions of Andrew Feenberg's Thoughts on the Philosophy of Technology to discussing the problem of technological neutrality in Science Education? To answer this question, we specifically used the democratization of technology, which aims to articulate a new public sphere of social life, in which we have dialogue between experts and laypeople. This is a possibility for confronting technological neutrality, which contributes to legitimizing domination. Feenberg therefore advocates the democratization of technology to allow people from all over society to participate and have a voice in the process of producing technological knowledge. This will allow for a form of technological knowledge construction that really enables Science Education to be transformative in the face of the inequalities perpetuated in today's society.

Downloads

Author Biography

  • Marcelo Carbone Carneiro, Universidade Estadual Paulista

    Realizou 02 pesquisas de Pós-Doutorado na Université de Genève - Suisse (Bolsista da FAPESP), Livre-docente em Filosofia, Doutor e Mestre em Educação, ambos os títulos pela UNESP. Possui licenciatura (1991) em Filosofia pela UNESP. Professor do Departamento de Ciências Humanas da FAAC - UNESP - Bauru, onde ministra disciplinas de Filosofia, Filosofia da Ciência e Ética. Tem experiência na área de Filosofia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Epistemologia, Epistemologia Genética, Educação e Conhecimento, Filosofia da Tecnologia e Filosofia. Professor credenciado e orientador de mestrado e doutorado no programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência - FC - Bauru. Atua, também, no programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS - Campo Grande). Foi Chefe e vice-Chefe do Departamento de Ciências Humanas em duas gestões, Vice-diretor (2012-2016) e Diretor (2016-2020) da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC) da UNESP - Bauru. Membros de Conselhos Municipais e Comissões ligadas à Ciência, Tecnologia e Inovação. Atualmente é Diretor do Centro de Inovação Tecnológica de Bauru (credenciado à rede paulista de Inovação em 01/03/2018), coordenando projetos aprovados com financiamentos externos, parcerias com o setor produtivo, captando verbas estaduais e estruturando incubadora de base tecnológica.

Published

05-06-2024

How to Cite

SILVA, Geilson Rodrigues da; CARNEIRO, Marcelo Carbone. Andrew Feenberg’s Thoughts on the Philosophy of Technology to address the problem of technological neutrality in Science Education. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 7, n. 1, p. 325–345, 2024. DOI: 10.36661/2595-4520.2024v7n1.13330. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13330. Acesso em: 2 apr. 2025.