Conceptual breadth of blended learning in Brazilian education: innovation, fashion or “trading name”?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2023v6n1.13160

Keywords:

Blended learning, Terminological confusion, Innovation in education

Abstract

Technologies are protagonists of interactive processes of global teaching and learning and play different roles in the educational context, either as mediating instances that enable and enhance communication, interaction and learning, or as obstructive, hindering elements of this process. Given the social and economic abyss aggravated by the Covid-19 pandemic, such antagonism seems to be the result of an epistemological gap regarding the role of ICT in education and, recently, the scope of hybridism in education. Sometimes considered as an approach that mixes synchronous and asynchronous, sometimes as a “trading name” or something that does not exist in the scope of educational legislation, it seems to emerge in the country as something that transcends these aspects in the sense of constituting an innovative pedagogical process that demands new perspectives and epistemology. The objective of the research was to highlight what the national literature points out about innovation in education and how blended learning is conceived. Through a qualitative analysis of a corpus of 102 academic articles, results indicate that blended learning is associated with innovation in education, demanding institutional efforts in collaboration for the constitution of a new culture, whether at school or in teacher education in higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fabiana Diniz Kurtz, UNIJUI

    Doutora em Educação nas Ciências (Unijuí) com Doutorado Sanduíche em
    TIC na Educação pelo Instituto de Educação da Universidade de Lisboa com bolsa CAPES. Mestre
    em Estudos Linguísticos (UFSM) e Licenciada em Letras - Português e Inglês (UFSM). É professora
    adjunta nível II da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNijuí)
    onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências (PPGEC) e no Curso de
    Letras. É líder do Grupo de Pesquisa "Mongaba": Educação, Linguagens e Tecnologia. Membro
    da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) desde 2014, possui
    experiência e atuação na área de Formação de Professores com ênfase em Tecnologias de
    Informação e Comunicação na educação, Educação a Distância, Linguística Aplicada, Ensino de
    Inglês para Fins Acadêmicos.

  • Denilson Rodrigues da Silva, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

    Doutor em Educação nas Ciências (Unijuí), cursando Pós-Doutorado
    no mesmo Programa com bolsa Capes. Mestre em Ciência da Computação (PUCRS) e Bacharel
    em Sistemas de Informação (Unifra). É professor adjunto da Universidade Regional Integrada do
    Alto Uruguai e das MIssões (URI) vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Ensino Científico
    e Tecnológico e ao Curso de Ciência da Computação. Possui experiência e atuação na área de
    Computação e Educação, com ênfase em temas de Pensamento Computacional, Programação,
    Educação a Distância, dentre outros.

Published

04-05-2023

How to Cite

Conceptual breadth of blended learning in Brazilian education: innovation, fashion or “trading name”?. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 215–238, 2023. DOI: 10.36661/2595-4520.2023v6n1.13160. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/13160. Acesso em: 3 mar. 2025.