Women Scientists and the Teaching of Natural Sciences: an overview of ENEQ and ENPEC publications
DOI:
https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12996Keywords:
mulheres nas Ciências;, gênero;, ensino de Ciências;Abstract
Female participation in Science and in scientific careers has been the subject of research in Science Teaching. Therefore, the aim of this work was to understand how the subject addressing women in Natural Science has been approached in the works published at the Brazilian Meeting for Chemistry Education and at the Brazilian Meeting for Research in Science Education. A qualitative bibliographical research was conducted and thirty-four works selected. These were analyzed based on Content Analysis and four categories were listed: Theoretical research; Teacher and student view on women in Science; Women and Science; and Activities that make women in Science visible. The results showed that the number of works on the researched subject increased throughout the editions of each event, evidencing its importance and emphasizing that it has been researched in various aspects. The works also showed that the subject addressing women in Science must be discussed in schools and in teacher formation aiming to deconstruct prejudiced views that have historically determined the role of men and women in society and promote greater social equity.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.
HEERDT, Bettina; BATISTA, Irinéa de Lourdes. Representações sociais de ciência e gênero no ensino de Ciências. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 995-1012, 2017.
HERRERA, Vânia Érica. A vitrine da inclusão e o espetáculo de Nicolau: a ascensão profissional da mulher acadêmica em cargos de gestão em instituições de ensino superior no Brasil. Tese do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
JAMAL, Natasha Obeid el; GUERRA, Andreia. O lado invisível na história da ciência: uma revisão bibliográfica sob perspectivas feministas para a educação científica. Revista Debates em Ensino de Química, Recife, v. 6, n. 2, p. 311-333, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.
NAIDEKA, Naiane et al. Mulheres cientistas na Química brasileira. Química Nova, São Paulo, v. 43, n. 6, p. 823-836, 2020.
OBSERVATÓRIO DE EDUCAÇÃO: região da campanha. Unipampa. ENEQ – Encontro Nacional de Ensino de Química, 2014. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/obeduc/eventos/eneq-encontro-nacional-de-ensino-de-quimica/. Acesso em 16 de set. 2021.
PRADO, Letícia; RODRIGUES, Daniele Fernanda. Mulheres na História da Ciência: uma década de publicações nas revistas Química Nova e Química Nova na Escola. História da Ciência e Ensino, São Paulo, v.19, p.54-70, 2019.
ROMERO, Adriano Lopes; CUNHA, Marcia Borin da. Um olhar para os aspectos históricos da tabela periódica presentes em textos de divulgação científica publicados na revista Galileu. Actio: Docência em Ciências, Curitiba, Edição Especial com os Anais da III Semana das Licenciaturas, p. 1- 14, 2019.
SOUSA, Célia et al. Representação da mulher em livros didáticos de química. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 4, p. 241-253, 2019.