Investigando a Pedagogia Universitária: revisão de sequências didáticas e práticas pedagógicas em periódicos nacionais da área de Educação em Ciências Investigating University Pedagogy: review of didactic sequences and pedagogical practices in national j

Authors

  • Carlos Ventura Fonseca  Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRG
  • Fernanda Bianca Hesse Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRG

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12993

Keywords:

Educação Superior;, Práticas pedagógicas;, Modelos pedagógicos;

Abstract

This work presents a literature review on didactic sequences and pedagogical practices in the context of Higher Education. A set of seven Brazilian journals in the field of Science Education was consulted, selecting the articles based on specific keywords. Content analysis of the texts appropriate for the sample was carried out, with an investigative focus directed at the pedagogical models resulting from the activities described. The results obtained show the low frequency of articles related to the topic investigated, as well as denote the need for Higher Education teachers, who work in the academic field in question, to seek quantitative expansion and qualification of research that focus on their teaching experiences. , which can provide the improvement of these.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carlos Ventura Fonseca , Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRG



  • Fernanda Bianca Hesse, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRG



References

ARAÚJO, J. C. S. Para uma análise sobre as representações sobre as técnicas de ensino. In: VEIGA, I. P. A. Técnicas de ensino: por que não? Campinas: Papirus, 2002.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.

BENTO, A. Como fazer uma revisão da literatura: considerações teóricas e práticas. Revista JA - Associação Académica da Universidade da Madeira, Funchal, n. 65, v. 7, p. 42-44, 2012.

CARVALHO, R. C.; OLIVEIRA, I.; REZENDE, F. Tendências da pesquisa na área de educação em ciências: uma análise preliminar da publicação da ABRAPEC. In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – VII ENPEC, Belo Horizonte. Anais, 2009.

CUNHA; E. R.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Docência no ensino superior: uma breve revisão das pesquisas sobre a formação docente e a prática pedagógica do docente universitário. In: LOPES, J. G. da S.; MASSI, L. Aprendizagens da docência no ensino superior: desafios e perspectivas da Educação em Ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

FARIAS, I. M. S. de. et al. Didática e Docência: aprendendo a profissão. Brasília: Líber Livro, 2009.

FERNANDES, R. C. A. Inovações pedagógicas no ensino de ciências dos anos iniciais: um estudo a partir de pesquisas acadêmicas brasileiras (1972-2012). Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2015.

FERNANDES, R. C. A.; MEGID-NETO, J. Modelos educacionais em 30 pesquisas sobre práticas pedagógicas no ensino de ciências nos anos iniciais da escolarização. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 641-662, 2012.

FRACALANZA, H. O ensino de Ciências no Brasil. In: FRACALANZA, H.; MEGID-NETO, J. (Orgs.). O livro Didático de Ciências no Brasil. Campinas: Komedi, 2006.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016.

FRESCHI, M.; RAMOS, M. G. Unidade de Aprendizagem: um processo em construção que possibilita o trânsito entre senso comum e conhecimento científico. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Pontevedra, v. 8, n.1, p.156-170, 2009.

GUIMARÃES, G. M. A.; ECHEVERRÍA, A. R.; MORAES, I. J. Modelos didáticos no discurso de professores de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.11, n. 3, p. 303-322, 2006.

LEITE, J.; RODRIGUES, M. A.; MAGALHÃES-JÚNIOR, C. A. Ensino Investigativo: análise de sequências didáticas produzidas por professores (as) de Ciências em um contexto de formação continuada. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 2, n. 4, p. 43-61, 19 dez. 2019.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MATTHEWS, M. R. In defense of modest goals when teaching about nature of science. Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 2, p. 161-174, 1998.

MIZUKAMI, M. G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU, 1986.

MOREIRA, M. A. Modelos mentais. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v.1, n.3, p.193-232, 1996.

MOREIRA, M. A. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Revista Chilena de Educação Científica, v.4, n.2, p. 38-44, 2005.

NÉRICI, I. G. Metodologia do Ensino: uma introdução. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

PILETTI, C. Didática Geral. São Paulo: Editora Ática, 1997.

PIMENTA, S. G. As ondas críticas da didática em movimento. In: SILVA, M.;

ORLANDO, C.; ZEN, G. Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador: EDUFBA, 2019.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PORLÁN, R.; MARTÍN-DEL POZO, R. Ciencia, profesores y enseñanza: unas relaciones complejas. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, Barcelona, n. 8, p. 23-32, 1996.

POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

PUGLIESE, G. O.; FERNANDES, R. C. A. Identificação de modelos pedagógicos presentes nas concepções sobre ensino de ciências de professores da educação básica. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, Florianópolis, 2017. Anais, 2017.

SANTOS, F. M. T. dos. Unidades temáticas: produção de material didático por professores em formação inicial. Experiências em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 2, n. 1, p. 01-11, 2007.

SANTOS, G.; MOURA, A. C. Práticas Pedagógicas Publicadas na Revista Brasileira de Educação do Campo: articulação do Ensino de Ciências e da Educação do Campo. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 4, p. 22-40, 20 nov. 2020.

SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 99-134, 2007.

SCHNETZLER, R. P. A pesquisa em ensino de química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, São Paulo, v. 25, p. 14-24, 2002.

SILVEIRA, H. E. da. Docência universitária: apontamentos e reflexões sobre a formação dos professores. In: LOPES, J. G. da S.; MASSI, L. Aprendizagens da docência no ensino superior: desafios e perspectivas da Educação em Ciências. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

SOARES; S. R.; CUNHA, M. I. da. Programa de Pós-graduação em Educação: lugar de formação da docência universitária? Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v.7, n.14, p. 577-604, 2010.

VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e
Projeto Político-Pedagógico. 25. ed. São Paulo: Libertad, 2015.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

23-06-2022

How to Cite

Investigando a Pedagogia Universitária: revisão de sequências didáticas e práticas pedagógicas em periódicos nacionais da área de Educação em Ciências Investigating University Pedagogy: review of didactic sequences and pedagogical practices in national j. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 108–129, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n2.12993. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12993. Acesso em: 2 mar. 2025.