The relevance of essential oils in the human body: a research project in the Chemistry clas

Authors

  • Bruna Carminatti

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n2.12992

Keywords:

pesquisa;, BNCC;, química;

Abstract

This paper aims to report an activity developed in Chemistry classes at a private high school, from an institutional project proposed at the beginning of the year   2021. In it, groups of students could choose research topics according to your interest. In the third grade of high school class, a group of students chose the subject “essential oils” to develop the work, under the orientation of the Chemistry and Biology teachers. It was often possible to associate the chemical concepts with the topics researched by the group, and several times members identified the relationship between the chemistry studied in class and their research. After writing the theoretical research, the students performed the planned actions, which publicized for the school community the benefits of essential oils. The activity developed was extremely relevant for the development of student leadership, and for learning chemical concepts, as provided in BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Casa Civil, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 set. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Casa Civil, Brasília, DF. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm#art1. Acesso em: 25 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação (org.). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf. Acesso em: 27 set. 2021.

CARMINATTI, Bruna. A construção da interdisciplinaridade a partir dos saberes docentes nas ciências naturais: a realidade de duas escolas do norte do Rio Grande do Sul. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Instituto de Ciências Básicas da Saúde – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

CASTRO, Antonia Deitos; ZANDONÁ, Isadora; SANTOS, Laize Pilotti dos. A relevância dos óleos essenciais no organismo humano (Projeto de Pesquisa). Escola de Ensino Médio Rainha D’Paz, Serafina Corrêa: 2021.

CHASSOT, Attico Inacio. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2001.

FERRAZ, André. Guia Atmaeco 75 óleos essenciais. Belo Horizonte: Editora Atmaeco, 2020.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Competências gerais da nova BNCC (Imagem). Disponível em: http://inep80anos.inep.gov.br/inep80anos/futuro/novas-competencias-da-base-nacional-comum-curricular-bncc/79 Acesso em: 15 nov. 2021.

KOLLING, Karlene Tatiana. A escola como espaço de formação de professores em comunidade: o movimento de pensar o desenvolvimento de projetos investigativos de ciências. Revista Insignare Scientia. n. 2, v. 4, p. 148-158, 2021.

REGINATO, Aline Estivalet; AMARAL-ROSA, Marcelo Prado; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Contribuições da pesquisa em sala de aula para formação integral: percepções de egressos do Ensino Médio. Revista Insignare Scientia. n. 3, v. 3, p. 118-139, 2020.

SANTOS, Laize Pilotti dos. Logotipo do Projeto: O caminho para a imaginação é buscar a inovação (Imagem). Escola de Ensino Médio Rainha D’Paz, Serafina Corrêa: 2021.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roselo Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2002.

Published

23-06-2022

How to Cite

The relevance of essential oils in the human body: a research project in the Chemistry clas. Revista Insignare Scientia - RIS, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 92–107, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n2.12992. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12992. Acesso em: 2 mar. 2025.