Investigação-formação-ação no Ensino de Ciências: perspectivas para a constituição do TPACK dos professores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2595-4520.2022v5n3.12845

Keywords:

Formação de professores, Conhecimento de professor, Tecnologia da informação, Tecnologias da web 2.0, Redes sociais

Abstract

We present an excerpt of the doctoral thesis of the first author. We investigated the understanding of Science teachers, in initial and continuing training, on the constitution of technological pedagogical content knowledge (TPACK), in interactive processes of action-research-training (ART) with information and communication technologies (ICT). Based on the IFA framework, TPACK framework (and historical-cultural approach we propose the implementation of the action-research-training model in the teaching of science (ARTTS), articulating teacher training and curriculum development. In this article, we expose the ARTTS proposal and perspectives for the constitution of the TPACK of science teachers through theoretical understandings resulting from empirical data and research in the are.

Downloads

Author Biography

  • Maria Cristina Pansera de Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí

    Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1978), mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981) e doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997). Atualmente é professora titular da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. Sócia fundadora da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEBIO). Coordenadora do Grupo Interdepartamental de Pesquisa sobre Educação em Ciências (GIPEC-UNIJUI). Editora gerente da Revista Contexto & Educação. Faz parte da REDLAECIN. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, currículo, formação de professores, ensino de ciências e de biologia, educação ambiental, em saúde e em biodiversidade.

Published

13-08-2022

Issue

Section

Dissertações e Teses

How to Cite

BERVIAN, Paula Vanessa; CRISTINA PANSERA DE ARAÚJO, Maria. Investigação-formação-ação no Ensino de Ciências: perspectivas para a constituição do TPACK dos professores. Revista Insignare Scientia - RIS, Brasil, v. 5, n. 3, p. 431 a 444, 2022. DOI: 10.36661/2595-4520.2022v5n3.12845. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12845. Acesso em: 2 apr. 2025.