PHILOSOPHY OF MATHEMATICS IN SECONDARY SCHOOL: PATHS TO CONCRETE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2596-318X.2025v7n1.15101

Keywords:

Filosofia, Didática, Educação Científica, Ensino de matemática

Abstract

Mathematics  and  its  results  govern  the  way  we  interpret  the  world  from  a  scientific  perspective, representing an important language for describing phenomena and everyday life itself. Mastering its results, principles,  and  basic  operations  is  an  indispensable  means  for  collective  life,  since  all  relationships established within society directly or indirectly involve specific mathematical knowledge. In this sense, considering that learning mathematics is essential for the education of elementary school graduates, this article,  configured  in  a  bibliographic  study  of  a  narrative-qualitative  nature,  intends  to  analyze  the importance of mathematical philosophy as a link for consolidating teaching practices, capable of bringing students closer to the content, giving it meaning in the context of secondaryschool. For this purpose, works published between 2014 and 2024, available on the open access portal CAPES Journals, were researched and gathered through search descriptors, inclusion andexclusion criteria, and analysis categories. At the end of this research, it was observed that the philosophy of mathematics, wheninternalized in teachingpractice in a strategic way, tends to reinforce the logical thinking of students, ensuring real meaning for the content,  stimulating  historical  debate,  leading  the  student  to  understand  the  origins,  evolution  and importance of mathematics.

Author Biographies

  • Kleber Saldanha de Siqueira, Universidade Federal de Alagoas

    Doutorando em Ensino pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Mestre em ensino de Física pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Graduado em Física pelo Centro de Ciências Exatas e da Natureza (CCEN) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Possui formação técnica na área de Mecânica Industrial pelo Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Tem experiência em ensino de Física, Matemática e Tecnologia Mecânica. É especialista em educação pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), pelo Instituto Federal do Norte de Minas Gerais (IFNMG), pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), pelo Instituto Federal de Alagoas (IFAL), pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) e especialista em Gestão Estratégica da Inovação e Políticas de Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Atualmente é professor de Física Nível - III, Mestre Classe C, pertencente ao quadro permanente da Secretaria de Estado da Educação de Alagoas (SEE-AL) tendo exercido também a função de Gestor Educacional de Unidade de Ensino.

  • Ana Paula da Silva Nunes, Universidade Estadual de Alagoas

    Graduanda em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), Arapiraca-AL. 

  • Gilson Santos Coutinho, Universidade Estadual de Alagoas

    Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), Arapiraca-AL. 

  • Gabriel Rodrigues da Silva, Universidade Estadual de Alagoas

    Graduando em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), Arapiraca-AL. 

Published

26-06-2025

How to Cite

SIQUEIRA, Kleber Saldanha de; NUNES, Ana Paula da Silva; COUTINHO, Gilson Santos; SILVA, Gabriel Rodrigues da. PHILOSOPHY OF MATHEMATICS IN SECONDARY SCHOOL: PATHS TO CONCRETE LEARNING. Educação Matemática Sem Fronteiras: Pesquisas em Educação Matemática, Brasil, v. 7, n. 1, p. 27–48, 2025. DOI: 10.36661/2596-318X.2025v7n1.15101. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/EMSF/article/view/periodicos.uffs.edu.br. Acesso em: 15 dec. 2025.