ORIENTAÇÕES DIDÁTICAS PARA O ESTUDO DO CONCEITO DE PROPORCIONALIDADE BASEADAS NAS DUAS RÉGUAS PARA CÁLCULO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36661/2596-318X.2025v7n1.14909

Keywords:

Proporcionalidade., Proporção Direta., Duas Réguas para Cálculo., História da Matemática.

Abstract

The concept of proportionality is present in the student's life from Elementary School to High School, so it is necessary for the teacher to consider different types of resources that will help the student in understanding this concept. In view of this, the Two Rulers for Calculation, an instrument designed by William Oughtred (1574-1660) in the 17th century, is characterized as one of these resources, coming from the History of Mathematics, which can contribute to the construction of mathematical knowledge of proportionality. Thus, through qualitative descriptive and documentary research, we intend to present a proposal for an activity involving the concept of proportionality for the Final Years of Elementary School, through the handling of a historical mathematical instrument. Therefore, when presenting the concept of direct proportion and the handling of rulers, the student can mobilize other mathematical concepts that are linked to proportionality, such as the orders of units and tens of the decimal numbering system, as well as the notion of ratio and the equality between two ratios, forming a proportion, leading the student to relate what is seen on the instrument to what is worked on by the teacher in the classroom, thus contributing to the construction of knowledge of proportionality.

Author Biographies

  • Amanda Cardoso Benicio de Lima, Universidade Estadual do Ceará

    Graduanda do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projeto na área da Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes Históricas, Instrumentos Matemáticos do Século XVII, Interface entre História e Ensino da Matemática e Formação do Professor de Matemática.

  • Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará

    Possui graduação em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2001), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010) doutorado  em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como docente adjunta do curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação. Atua como docente Adjunta da Universidade Estadual do Ceará e líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Tem experiência na área de Educação com ênfase em História de Matemática, principalmente nos seguintes temas: formação de professores de matemática e interface e ensino de matemática.

Published

31-05-2025

How to Cite

LIMA, Amanda Cardoso Benicio de; PEREIRA, Ana Carolina Costa. ORIENTAÇÕES DIDÁTICAS PARA O ESTUDO DO CONCEITO DE PROPORCIONALIDADE BASEADAS NAS DUAS RÉGUAS PARA CÁLCULO. Educação Matemática Sem Fronteiras: Pesquisas em Educação Matemática, Brasil, v. 7, n. 1, p. 12–26, 2025. DOI: 10.36661/2596-318X.2025v7n1.14909. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/EMSF/article/view/14909. Acesso em: 6 dec. 2025.